روبات سرآشپزی که املت می پزد

به گزارش وبلاگ دریا، گروهی از محققان تمام مراحل پخت املت، از شکستن تخم مرغ گرفته تا سرو غذا در بشقاب را به یک ربات آموزش دادند.

روبات سرآشپزی که املت می پزد

در تحقیقات محققان دانشگاه کمبریج با همکاری شرکت بکو، از یک ابزار آماری موسوم به Bayesian Inference به منظور استخراج تمام اطلاعات ممکن از نمونه های محدودی که در رابطه با پختن املت در اختیار بود استفاده شد تا روبات بتواند املت را با طعم قابل قبولی برای انسان بپزد.

همچنین محققان با تغییر الگوریتم یادگیری ماشین، ترتیبی اتخاذ کردند تا روبات بتواند اطلاعات تطبیقی را درباره مزه غذا از افرادی که طعم آن را می چشند، به دست آورد.

املتی که این روبات پخت، در مجموع بسیار خوشمزه ارزیابی شد. نتیجه این تحقیق نشان می دهد که می توان از فناوری آموزش ماشین برای پخت و پز و بهبود طعم غذاها استفاده کرد.

آموزش روبات برای پخت و پز، امری چالش برانگیز است و برای این کار باید مسائل پیچیده ای مانند دید کامپیوتری، حس لامسه، تعامل با انسان و فراوری غذای قابل خوردن، حل شوند.

علاوه بر این ذائقه هرشخص با دیگری تفاوت دارد و آشپزی یک امر کیفی محسوب می گردد، در حالی که روبات ها عموما در امور کمی کارآیی دارند. از آنجا که ذائقه تمام افراد یکسان نیست، یک راهکار جامع برای آن وجود ندارد. به همین علت بر خلاف سایر مسائل روباتیک، برای این که یک ربات توانایی آشپزی را به دست آورد و غذایی با طعم قابل قبول بپزد، ضروری است ابزارهای خاصی مورد استفاده قرار گیرد.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه IEEE Robotics and Automation Letters منتشر شده است.،ایرنا

منبع: ایران آنلاین

به "روبات سرآشپزی که املت می پزد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روبات سرآشپزی که املت می پزد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید