سفر اقدامی برای فرار از زندگی روزمره و بازیابی انرژی است

به گزارش وبلاگ دریا، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، سفر اقدامی برای فرار از زندگی روزمره و بازیابی انرژی است.

سفر اقدامی برای فرار از زندگی روزمره و بازیابی انرژی است

یکصد و هفتاد و پنجمین جلسه گروه سلامت معنوی اسلامی فرهنگستان علوم پزشکی با حضور محمد حسین ایمانی خوشخو ـ رئیس پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی ـ، ابوالقاسمی ـ رئیس گروه سلامت معنوی فرهنگستان ـ محققی ـ معاون علمی فرهنگستان و کلانتر معتمدی ـ دبیر فرهنگستان و جمعی از متخصصان علوم پزشکی، پیراپزشکی و سایر علوم مرتبط تشکیل شد که در آن به موضوع جایگاه دنیاگردی و معنویت در سلامت معنوی انسان پرداخته شد.

محمد حسین ایمانی خوشخو با تاکید بر جایگاه ارزشمند سفر در زندگی انسان، معنویت را یکی از روینمودهای تازه و مورد توجه مطالعات دنیاگردی دانست و گفت: سفر در معنای لغوی به مفهوم آشکار شدن و پرده برداشتن، یکی از رفتارهای تحسین شده انسانی است که آدمی را به سوی کمال، بهتر شدن، آرامش، استراحت و تتازه قوا سوق می دهد.

او یادآور شد: دنیاگردی یک جابجایی فیزیکی است که انسان از مبدأ خویش به سوی یک مقصد حرکت می نماید و سپس به مبدأ باز میگردد. این حرکت فلسفه ای بزرگ در ماهیت و فطرت انسانی دارد که با کسب تجربه همراه است.

ایمانی خوشخو با اشاره به رویکرد معنوی در مطالعات دنیاگردی بیان نمود: رویکرد معنوی به دنیاگردی، از ماهیت معنوی و روحانی انسان به عنوان دنیاگرد گرفته شده است. اصل وجود انسان معنوی است و سفر بیش از آن که برای کسب لذت های مادی صورت پذیرد، اقدامی برای فرار از زندگی روزمره جامعه امروزی و بازیابی انرژی است، مفهومی که کاملا معنوی است. از این رو همه آنچه در دنیا هستی، جامعه انسانی و درون خود دنیاگرد به مفهوم غیرمادی اشاره دارد، در زمره معنویت قرار میگیرد. بنابراین میتوان چنین استدلال کرد که سفر به خودی خود مقوله ای معنوی است، همانگونه که آیات و روایات اسلامی به سفر کردن تاکید نموده اند.

این محقق و استاد دانشگاه با اعتقاد بر اینکه معنویت را میتوان در تمامی زوایای دنیاگردی درک کرد، این رویکرد را بستری برای تحقق سلامت معنوی انسانی دانست و تاکید نمود: سلامت معنوی انسان به عنوان مهمترین بعد سلامتی مطرح می گردد که نیازمند انجام اقدامات آگاهانه است، بنابراین سفر که پیوند انسان با تاریخ، فرهنگ و طبیعت است، دنیاگرد را به فکر وا میدارد، مدتی از زمان استراحت را برایش فراهم میکند و پیوندی میان خویش و دنیا و خالق هستی می یابد. دریافت و ادراک این پیوند زمینه حرکت به سوی سلامت معنوی را فراهم می نماید که بسی جای تأمل دارد.

ایمانی خوشخو با اشاره به نظریه دنیاگردی و معنویت که تا به امروز سه همایش بین المللی با حضور پژوهشگران برجسته خارجی و داخلی در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شده، اظهار کرد: تئوری دنیاگردی و معنویت بازنمای دنیاگردی در جایگاه اصلی خویش است، آن جایگاهی که راستا حرکت به سمت ارزش ها، پخته شدن، معناجویی، یافتن و کشف کردن را فراهم میکند. چه بسا تحقق این امر، سلامت معنوی انسانی را به همراه خواهد داشت.

منبع: همگردی

به "سفر اقدامی برای فرار از زندگی روزمره و بازیابی انرژی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر اقدامی برای فرار از زندگی روزمره و بازیابی انرژی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید