شبکه اجتماعی با قدمت 50هزار سال!

به گزارش وبلاگ دریا، هزاران سال قبل از اینکه فیسبوک، توییتر و تیک تاک وظیفه ارتباطات اجتماعی را به عهده داشته باشند، مهره های کوچکی بودند که به انسان برای این کار یاری می کردند. در واقع پیش از آمدن فناوری هم شبکه های اجتماعی حتی در 50هزار سال قبل وجود داشته اند.

شبکه اجتماعی با قدمت 50هزار سال!

به گزارش همشهری، سی ان ان در گزارشی نوشته، باستان شناسان می گویند که یک مطالعه 10 ساله در خصوص بیش از 1500 مهره ساخته شده از پوست تخم شترمرغ که در سراسر آفریقا پیدا شده، نشانگر یک شبکه اجتماعی 50 هزار ساله است.

مهره هایی شبیه دونات، یکی از قدیمی ترین انواع تزیینات شخصی است که در اسناد باستان شناسی یافت شده است. هنوز بعضی از گروه های شکارچی در جنوب آفریقا این مهره ها را می سازند و استفاده می نمایند.

جنیفر میلر، پژوهشگر فوق دکتری در بخش باستان شناسی مؤسسه علوم تاریخ بشر آلمان می گوید: مردم از این مهره ها برای انتقال پیغام های نمادین استفاده می کردند که بیانگر موقعیت اجتماعی، ثروت یا موقعیت در جامعه بود. در واقع این کار، شبیه روشی است که امروز برای حلقه ازدواج استفاده می گردد.

پژوهشگران 1516 مهره را که از 31 مکان مختلف در جنوب و شرق آفریقا گردآوری نموده بودند، مطالعه کردند. آن ها با مقایسه ویژگی های مختلف مهره ها مانند قطر و ضخامت دریافتند که بین 33 هزار تا 50 هزار سال پیش، مردم منطقه ها جنوب و شرق آفریقا که منطقه ای به طول بیش از 3000 کیلومتر را در بر می گرفته است، از مهره های تقریبا یکسان استفاده می کردند.

میلر می گوید: ما می دانیم که این گروه ها از نظر ژنتیک به نوعی با هم مرتبط بوده اند، اما تا به امروز هیچ مدرک فرهنگی در این مورد به دست نیامده است.

این موضوع دانشمندان را دچار سردرگمی نموده است، چرا که معین نیست این مردم چگونه از یک شبکه اجتماعی برخوردار بوده اند که در این فاصله طولانی کار می نموده اند.

این مطالعه نشان داد که قدیمی ترین دانه ها مربوط به شرق آفریقا هستند و احتمالا از آنجا به سمت جنوب در سراسر این قاره پراکنده شده اند.

پژوهشگران، این شبکه اجتماعی را به عنوان قدیمی ترین شبکه اجتماعی شناسایی شده در عصر حجر توصیف نموده اند. درحالی که ممکن است مهره ها مستقیما به شکلی رد و بدل شده باشند، اما میلر فکر می نماید که آنچه رد وبدل می شده، دانش ساخت آن ها بوده است.

او می گوید: براساس یافته های ما، به نظر می رسد، این مهره ها منشأ واحدی دارند که از آن منطقه پخش شده و سبک مشابهی هم دارند. احتمالا مردم یک منطقه آنچه را که دیگران استفاده می کردند می دیدند و، چون برای آن ها جالب بوده، از آن ها تقلید می نموده اند.

بنابراین، آن ها به جای به دست آوردن مستقیم این مهره ها، ممکن است بیشتر از یک چیز نو کپی برداری نموده باشند.

منبع: فرارو

به "شبکه اجتماعی با قدمت 50هزار سال!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شبکه اجتماعی با قدمت 50هزار سال!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید