فرانسه با ارائه سند 4 بندی به دنبال چیست؟

به گزارش وبلاگ دریا، یک کارشناس مسائل بین الملل معتقد است که سند 4 بندی فرانسه به گونه ای تنظیم شده بود که به همه طرف ها امکان می دهد خود را پیروز اعلام کنند. یعنی هر طرف این معادله به نوعی پیروز مذاکرات خواهند بود.

فرانسه با ارائه سند 4 بندی به دنبال چیست؟

به گزارش وبلاگ دریا، نصرالله تاجیک درباره مطلب نشریه پالتیکو در خصوص سند چهاربندی مکرون که ادعا می شود مورد موافقت ترامپ و روحانی برای دیدار قرار گرفته بود می گوید: البته موضع رسمی مقامات ایران در آستانه این سفر از عدم امکان مذاکره به مذاکره مشروط مبنی بر لغو تحریمها و مذاکره در قالب 5+ 1 تغییر کرده بود که کار فرانسویها را تسهیل میکرد. اما علیرغم این تمهیدات شکلی و محتوائی دیدار سران دو کشور علی رغم توافق بر سر این سند محقق نشده زیرا روحانی اصرار داشته ترامپ ابتدا رفع تحریم ها علیه ایران را اعلام کند و ترامپ نیز معتقد به مذاکره و تحریم همزمان بود که مورد تائید ایران نبود.

وی افزود: مطابق این سند ، ایران موافقت کرده هرگز به دنبال دستیابی به سلاح هسته ای نخواهد بود و کاملاً به تعهدات خود در برجام پایبند است، ضمن آنکه مذاکره بر سر چارچوبی طولانی مدت تر درباره فعالیت های هسته ای خودش را پذیرفته و متعهد شده از هر گونه ستیزه جویی خودداری خواهد کرد و از طریق مذاکره به دنبال صلح و احترام واقعی در منطقه خواهد بود. و در مقابل آمریکا با رفع همه تحریم های بازاعمال شده بعد از سال 2017 موافقت کرده تا ایران از توانایی کامل برای صادر کردن نفت خود و استفاده آزادانه از درآمدهایش برخوردار شود.

این کارشناس گفت: نکته نخست وضعیت کنونی است که در آن قرار داریم. یعنی از یک سو با شرایط سیال بین المللی و منطقه ای و مسائلی که قدرت های موثر دنیا و منطقه - از منظر داخلی و خارجی- با آن روبرو هستند واز سوی دیگر نوع بازی ایران و استفاده از اهرمهای منطقه ائی اش که خود مسائل فراوان داخلی و خارجی دارد قابل بحث است.در حال حاضر ما در منطقه ای قرار گرفته ایم که عوامل آن متغیر است. یعنی تحولات باسرعت و شتاب زیادی در حال وقوع بوده و اگر امروز تصمیمی گرفته شود معلوم نیست فردا این تصمیم درست باشد یا خیر. منطقه مانند بشکه ای پر از باروت بوده که هر لحظه منتظر کشیدن کبریت و جرقه ای است. بنابراین با توجه به التهابات می بایست این طرح را تجزیه و تحلیل کرد و یا به ارائه نسخه اقدام کرد.مثلا اگر چندین سال پیش بود و منطقه آرام بود و هرکشوری در پی الگوی توسعه خود و مسائل رفاه اقتصادی و غیره خویش می بود، می توانستیم طور دیگری این طرح را تحلیل کنیم. اما اکنون با این شرایط، چهار بند فوق، نوع دیگری از تحلیل را می طلبد.

سفیر اسبق ایران بیان کرد: نکته دوم کار فشرده فرانسه نه به نیابت از آمریکا و ایران، بلکه به عنوان حلقه نسبتا کم مسئله دارتر اروپا است که علاقه و جاه طلبی رهبری اش به این ابتکار عمل کمک می کند. برجام حاصل یک کار فشرده بین المللی ده- دوازده ساله بود که نهایتا دنیا به یک تفاهمی رسید تا مسائل را نه از طریق جنگ، بلکه از طریق دیپلماسی و راه های دیپلماتیک و تفاهم متقابل- این تفاهم متقابل یکی از شاخه هایش عمل متقابل به تعهدات است- شکل گرفت.ما نیز برجام را انتخاب کردیم که هم راه کره شاقتصادی را نرویم و هم تعاملات بین المللی مان را از این طریق سر و سامان بدهیم . ولی واقعیت امر این است که این کار فشرده با آن سابقه، نیاز مقطعی دنیا و ایران برای تفاهم بود. در واقع دولت یازدهم این گونه شکل گرفت که برجام راهی شود تا ما از زیر بند هفتم منشور ملل بیرون بیائیم. پس ما در سیاست خارجی پذیرفتیم تا با پذیرش هنجارهای بین المللی و تفاهم با دنیا نیازهای اساسی مردم ایران و از جمله به حقوق حقه خود در هر زمینه دست یابیم .

تاجیک شرح داد: لذا فرانسه که تقریبا کشور بی مسئله تری نسبت به انگلستان و آمریکا به ایران است وارد عمل شد. درست است که جنبش جلیقه زردها مسائلی را برای پاریس بوجود آورده اما این مسائل نهایتا قابل مدیریت است و در دموکراسی فرانسه هم قابل تعریف است و نسبت به جاهای دیگر مثل انگلستان در برگزیت و آمریکا در چالش هایی که ترامپ چه از نظر شخصی و چه از نظر حکومتی با ان روبرو است، قابل مقایسه نیست.از سویی آلمان اگرچه یک قدرت و یک وزنه در اروپا است، ولی اصولا مطامع و جاه طلبی های بین المللی ندارد بلکه به دنبال محکم کردن جای پای خود در اقتصاد دنیا است.

وی در پایان افزود: اما فرانسه در درجه اول علاقمند است تا تحرکات فوق را در قالب این چارچوب به پیش ببرد که اولا تنش های منطقه ای و بین المللی در همین سطح باقی بماند. یعنی بحث انجماد دوجانبه مبنی بر این که ایران اقدامات خود را منجمد و امریکا هم تحریم ها رو متوقف کند، تحقق یابد. به این مفهوم که سطح تنش های منطقه ائی و بین المللی در همین حد نگه داشته شود. ولی واقعیت امر این بود که آمریکا بر اساس اهداف خود در قبال ایران به دنبال تغییر حکومت از طریق تحریم ها است. اما فرانسه می دانست که ایران دارای یک قدرت تاثیرگذار منطقه ای است که دست بسته در برابر تحریم آمریکا نخواهد بود. طبیعی است که ایران در پی عکس العمل هاست و سعی می کند از اهرم هایش به خوبی استفاده کند و تبعات چنین اقداماتی از سوی ایران می تواند برای منطقه و خاورمیانه خطرناک باشد. فرانسه یا اروپا در حقیقت به عنوان حلقه اول امنیتی خاورمیانه هستند. یعنی هر تحولی در خاورمیانه اتفاق بیفتد در درجه اول به اروپا می رسد تا به آمریکا.

مشروح این گفت و گو را اینجا بخوانید.

310311

منبع: خبرآنلاین

به "فرانسه با ارائه سند 4 بندی به دنبال چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرانسه با ارائه سند 4 بندی به دنبال چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید