مددجویان توانایی بازپرداخت اقساط طرح جهش مسکن را ندارند

به گزارش وبلاگ دریا، تهران (پانا) - کمیته امداد برای سال 1401 مکلف به ساخت 90 هزار واحد مسکن برای جامعه هدف در قالب طرح ملی جهش مسکن شده است؛ اما بازپرداخت اقساط تسهیلات این طرح موضوعی است که برای مددجویان به آسانی ممکن نیست.

مددجویان توانایی بازپرداخت اقساط طرح جهش مسکن را ندارند

با آغاز طرح ملی جهش مسکن و برنامه دولت برای احداث چهار میلیون واحد مسکن طی چار سال آینده، یکی از نهادهایی که جامعه هدف آن به عنوان اقشار نیازمند در طیف مخاطبان مسکن ملی قرار می گیرند، مددجویان کمیته امداد هستند.

اگرچه کمیته امداد طی سال های گذشته اقدامات در خور توجهی در حوزه تامین مسکن مددجویان از طریق ساخت، خرید و تعمیر مسکن خانواده های تحت حمایت انجام داده است، اما به نظر می رسد این اقدامت برای خانه دار شدن همه مددجویان کافی نبوده است.

به گفته رئیس کمیته امداد، این نهاد120 نوع خدمت به مددجویان خود ارائه می دهد که گران ترین و در عین حال آرامش بخش ترین خدمت برای خانواده ها، تامین مسکن برای آنان است. گران بودن خدمات مسکن و افزایش روزافزون هزینه ها، سبب شده تا کمیته امداد طی سال های اخیر در قالب تفاهم نامه با نهادهای مختلف در پی استفاده از ظرفیت این دستگاه ها در احداث مسکن مددجویان برآید.

تفاهم نامه سه جانبه میان کمیته امداد، بنیاد مسکن و سازمان برنامه و بودجه برای ساخت 16 هزار واحد مسکن در استان های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و کرمان از جمله مواردی است که کمک بزرگی به خانه دار شدن اقشار نیازمند در این استان ها کرده است.

ساخت 10 هزار واحد مسکن با همکاری بنیاد مستضعفان از دیگر برنامه های کمیته امداد برای ساخت مسکن خانواده های تحت حمایت است. ابتدای بهمن ماه سال گذشته، در تفاهمی سه جانبه میان بنیاد مستضعفان، بنیاد مسکن و کمیته امداد، بنیاد مستضعفان پرداخت 500 میلیارد تومان به صورت بلاعوض را برای ساخت 10 هزار واحد مسکونی خانواده تحت پوشش کمیته امداد، متعهد شد.

کمیته امداد در سال جاری بیش از 40 هزار واحد مسکن برای مددجویان احداث یا تامین کرد که در 14 اسفندماه مصادف با سالگرد تشکیل این نهاد تعداد 9 هزار واحد از آن با حضور رئیس جمهور به بهره برداری رسید. برای سال آینده نیز مجلس شورای اسلامی تا به امروز سه هزار میلیارد تومان برای بخش مسکن مددجویان کمیته امداد در نظر گرفته است که به نظر می رسد برای رسیدن به هدف کمیته امداد برای خانه دار شدن همه مددجویان رقم بسیار اندکی است.

به اعتقاد کارشناسان ساخت 90 هزار واحد مسکن برای مددجویان که کمیته امداد متعهد شده است، نیازمند برنامه ریزی ویژه و تخصیص امکانات متناسب با این هدف بزرگ است و از سوی دیگر با توجه به اقساط در نظر گرفته شده برای طرح مسکن ملی، مددجویان این نهاد به طور خود به خود از این طرح حذف خواهند شد. یک کارشناس حوزه مسکن در این زمینه می گوید: نرخ سود تسهیلات نهضت ملی مسکن برای اقشار جامعه 18 درصد تعیین شده است که بنابر اعلام نمایندگان مجلس، این رقم برای دهک های پایین و اقشار تحت پوشش نهادهای حمایتی پنج درصد در نظر گرفته شده است.

وزارت راه و شهرسازی نیز در تلاش است تا نرخ سود تسهیلات برای دهک های 4 و 5 جامعه 9 درصد و برای دهک های 1 تا 3 که عمدتا اقشار تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند 5 درصد تعیین شود.

با این حال به نظر می رسد حتی بازپرداخت اقساط با نرخ 5 درصد نیز گره گشای مددجویانی که مستمری ماهیانه آنها در بهترین حالت یک میلیون و 100 هزار تومان است نیز نباشد. سیدمرتضی بختکمک، رئیس کمیته امداد با اشاره به همین موضوع گفت: موضوع تأمین، تجهیز و بازسازی منازل مسکونی در دستور کار کمیته امداد قرار داشته لذا از دولت خواسته ایم به منظور ایجاد تسهیل در امر مسکن سازی برای محرومان، شخص رئیس جمهور و دولت بر اعمال امتیاز ویژه برای مددجویان تحت حمایت در طرح جهش تولید مسکن توجه داشته باشند.

رئیس کمیته امداد گفت: کاهش حداکثری میزان اقساط تسهیلات بانکی (با توجه به درآمد ناچیز خانواده ها از محل مستمری و یارانه ها) یکی از مواردی است که می تواند به خانه دار شدن مددجویان کمک کند.

بختکمک با اشاره به مسائل ضمانت تسهیلات مددجویان اظهار کرد: از طریق پذیرش ضمانت زنجیره ای مددجویان برای اخذ تسهیلات بانکی، گام بلندی در جهت تامین مسکن خانواده های تحت حمایت برداشته خواهد شد.

وی با اشاره به ضرورت حذف آورده اولیه برای ثبت نام در طرح جهش مسکن، خواستار واگذاری زمین رایگان به منظور حذف قیمت زمین از هزینه تمام شده تولید مسکن و تسریع در خانه دار شدن مددجویان نیازمند شد.

بخشی از فعالیت های کمیته امداد همسو با قانون جهش ملی مسکن مساله تامین، تجهیز و بازسازی منازل مسکونی خانواده های تحت حمایت است که در کنار سایر خدمات کمیته امداد در راستای تأمین حداقل مایحتاج و نیازهای ضروری نیازمندان مورد حمایت در امر تأمین مسکن آن ها خدمات قابل توجهی داشته است.

از آنجا که ساخت مسکن می تواند ظرفیت رشد دو برابری در اقتصاد را داشته و به مثابه لوکوموتیو پیشران سایر بخش های اقتصادی عمل کند، لازم است به منظور مشارکت بیشتر اقشار کم درآمد در طرح ملی جهش مسکن و حمایت از مددجویان کمیته امداد اقساط این تسهیلات متناسب با میزان درآمد آنان در نظر گرفته شود.

منبع: خبرگزاری پانا

به "مددجویان توانایی بازپرداخت اقساط طرح جهش مسکن را ندارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مددجویان توانایی بازپرداخت اقساط طرح جهش مسکن را ندارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید