نامه رئیس اتاق تهران به معاونان روحانی برای اصلاح شیوه نامه تنظیم بازار فولاد

به گزارش وبلاگ دریا، رئیس اتاق بازرگانی تهران در نامه هایی جداگانه به معاون اول و معاون مالی رئیس جمهور، شیوه نامه جدید تنظیم بازار فولاد از سوی دولت را موجب بازگشت امضای طلایی و بروز توزیع رانت نجومی در این بازار بیان کرد.

نامه رئیس اتاق تهران به معاونان روحانی برای اصلاح شیوه نامه تنظیم بازار فولاد

به گزارش گروه مالی وبلاگ دریا به نقل از اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی تهران، مسعود خوانساری در نامه های جداگانه به معاون اول و معاون مالی رئیس جمهور، شیوه نامه جدید تنظیم بازار فولاد را که چندی پیش از سوی دولت ابلاغ شد، موجب بازگشت امضای طلایی و بروز توزیع رانت نجومی در این بازار گفت و با یادآوری اینکه اجرای این شیوه نامه، تهدیدی جدی برای صادرات فولاد است و افت فراوری در این بخش را به همراه خواهد آورد، خواهان تشکیل کمیته ای برای آنالیز و اصلاح این شیوه نامه شد.

رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی تهران در این نامه ها، با اشاره به اینکه استراتژی تنظیم بازار فولاد کشور با تمرکز بر شمش و اسلب به جای عرضه حداکثری محصولات نهایی، شرایط دشواری برای این صنعت ارزآور کشور طی سال های اخیر به همراه آورده، تاکید نمود که اجرای این شیوه نامه علاوه بر افت صادرات و فراوری فولاد، ریزش بازار سرمایه را نیز در پی خواهد داشت.

وی در این نامه که به دفاتر اسحاق جهانگیری و محمد نهاوندیان ارسال شده، مهم ترین تهدید های شیوه نامه جدید تنظیم بازار فولاد را گوشزد نموده و اصلاح آن با مشارکت اتاق ایران، اتاق تهران و انجمن فراوریکنندگان فولاد را ضروری دانست.

خوانساری یکی از ایرادات این شیوه نامه را ایجاد امضا های طلایی عنوان نموده است که به دلیل اعطای اختیار گسترده به وزارت صمت و نبود کمیته پایش و نظارت، در این بازار شکل خواهد گرفت.

وی توزیع رانت نجومی در بازار فولاد را یکی دیگر از نگرانی ها از محل اجرای این شیوه نامه عنوان نموده و یادآور شده که به دلیل دخالت دولت در معین قیمت پایه محصولات فولادی که با احتساب ارز نیمایی حدود 25 درصد ارزان تر از نرخ های جهانی است، حدود 80 هزار میلیارد تومان معادل دو برابر بودجه یارانه نقدی کشور، رانت توزیع می گردد.

رئیس اتاق تهران همچنین، اجرای این شیوه نامه را موجب ایجاد موانع برای صادرات شمش فولادی به وسیله منوط کردن مجوز صادرات به کسب اطمینان از تامین احتیاج داخلی، دانست و یادآوری کرد که شمش فولادی حدود 70 درصد سبد صادرات فولاد ایران را دربر می گیرد.

وی در عین حال، با شرح اینکه فولادسازان قرارداد های پیش فروش صادراتی خود با شرکای تجاری را تا خاتمه سال جاری منعقد نموده اند، درخواست برای کاهش صادرات این بخش را در تضاد با سیاست های تجاری کشور در راستای افزایش درآمد های ارزی غیرنفتی دانست.

در این نامه ها همچنین شیوه نامه جدید تنظیم بازار فولاد، مغایر با بعضی قوانین و دستورالعمل های شورای رقابت دانسته و هشدار داده شده که اجرای این شیوه نامه بازار سرمایه را با ریزش روبرو خواهد نمود، ضمن آنکه طی روز های ابتدایی آذرماه سال جاری نیز در بورس اوراق بهادار تهران این ریزش نمود یافت و خود را نشان داد.

رئیس اتاق تهران در انتهای این نامه و پس از بیان ابهامات و ایرادات به این شیوه نامه جدید فولادی، با اشاره به ماده 2 و 3 قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار، تقاضا برای تشکیل کمیته ای متشکل از وزارت صمت، بورس کالا، اتاق ایران و اتاق تهران و انجمن فراوریکنندگان فولاد را عنوان نمود تا با اصلاح شیوه نامه مذکور، از بروز نگرانی ها و تهدید های جدی در بازار فولاد کشور جلوگیری گردد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "نامه رئیس اتاق تهران به معاونان روحانی برای اصلاح شیوه نامه تنظیم بازار فولاد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نامه رئیس اتاق تهران به معاونان روحانی برای اصلاح شیوه نامه تنظیم بازار فولاد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید