هشدار ؛ این تصاویر ممکن است آزار دهنده باشد ، از این مارهای خوش خط و خال بترسید ، تایپان ؛ سمی ترین مار دنیا

به گزارش وبلاگ دریا، به همان مقدار که ما از مارها می ترسیم آنها هم از ما و از حیواناتی که از نظر جثه از آنها بزرگ ترند می ترسند! باور این جمله شاید سخت باشد اما حقیقت دارد.

هشدار ؛ این تصاویر ممکن است آزار دهنده باشد ، از این مارهای خوش خط و خال بترسید ، تایپان ؛ سمی ترین مار دنیا

به گزارش وبلاگ دریا، به همان مقدار که ما از مارها می ترسیم آنها هم از ما و از حیواناتی که از نظر جثه از آنها بزرگ ترند می ترسند! باور این جمله شاید سخت باشد اما حقیقت دارد. مارها هرچقدر هم که خطرناک و کشنده باشند باز هم تا زمانی که احساس خطر ننمایند به انسان ها حمله نمی نمایند. درحقیقت حمله کردن مارها یک عکس العمل طبیعی برای دفاع از خودشان به شمار میرود. البته این موضوع وقتی اهمیت پیدا می نماید که بدانیم در دنیا بیش از 2000 نوع مختلف مار وجود دارد؛ خزنده هایی که ممکن است سروکله شان در نزدیکی محل سکونت شما هم پیدا گردد! چون آنها تقریبا درهمه جای کره زمین زندگی می نمایند؛ البته به جز قطب شمال و جنوب!

شاید فکر می کنید بوآ و پیتون خطرناک ترین مارهای دنیا هستند اما اشتباه می کنید، این دو جزء گروه مارهای چمباتمه زن هستند؛ یعنی مارهای غیرسمی ای که حیوانات دیگر را با فشار دادن و له کردن از پا درمی آورند. امکان وجود این مارها در اطراف محل زندگی مردم در شهرها و روستاها خیلی کم است و آنها بیشتر اعماق جنگل ها را برای زندگی انتخاب می نمایند. درضمن حدود 700 نوع از کل مارهای شناخته شده دنیا سمی و زهردار هستند. این مارها خیلی هم قدومقدار بزرگی ندارند اما می توانند باعث مرگ انسان ها بشوند.

سم مار ببری به سیستم عصبی حمله می نماید

تایپان

اگر بین مارهای خاکی دنبال سمی ترین مار بگردید به تایپان می رسید. این مار می تواند در یک حمله ناگهانی به مقدار ای زهر فراوری کند که 100 انسان را از پا دربیاورد. تا به امروز سه نوع مختلف از این مار در دنیا شناخته شده که گونه استرالیایی آن از همه خطرناک تر است. اگرچه آنها از خطرناک ترین مارها به شمار می روند اما حیوانات آرامی هستند و مثل تمام مارها تا زمانی که احساس خطر ننمایند دست به حمله نمی زنند. تایپان هنگام احساس خطر سر خود را صاف می نماید، بعد با نزدیک کردن آن به زمین و حرکت به سمت جلو ناگهان حمله می نماید. عکس العمل این مار فوق العاده سریع است و در یک حمله می تواند چند بار متوالی طعمه اش را نیش بزند. زهر این مار حاوی ماده ای به نام نوروتاکزین است که موجب اختلال تنفسی می گردد. میانگین طول این جانور 8/1 متر و حداکثر آن 7/3 متر است.

کومان کرت (بانگاروس)

شرق پاکستان، جنوب و جنوب شرقی آسیا، اندونزی و سریلانکا؛ کرت زهردار معروف در این نواحی بیشتر دیده شده است. زهر این مار 15بار کشنده تر از سم کبرا است. او شب ها به شکار می رود و روزها معمولا بی حرکت می ماند. کرت در زمین های هموار و باز، محل سکونت انسان ها و جنگل های انبوه زندگی می نماید و عاشق خوابیدن در کیف، گونی، کفش و فضاهایی نظیر آن است و به همین علت بیشتر اوقات مردم در محل زندگی شان هنگام راه رفتن پایشان را روی این مار بیچاره می گذارند که البته به مرگشان ختم می گردد.

سم تایپان، می تواند 100انسان را از پا دربیاورد

زهر این مار مانند مار تایپان حاوی نوروتاکزین بسیار قوی است و همان طور که گفته شد در سیستم تنفسی اختلال ایجاد می نماید. تا به امروز 12 گونه و پنج زیر شاخه از این مار شناخته شده است، اگر چه کرت دو متری هم دیده شده و طول یک نوع از آن به دو و نیم متر هم می رسد اما میانگین طول آنها معمولا یک تا یک و نیم متر است. بیشتر کرت ها پوستی نرم و صاف دارند با خطوط شش ضلعی نازک مشکی و سفید در بعضی از نواحی آن و سر باریک و مردمک گرد. داشتن چنین پوستی باعث می گردد تا مار بتواند در محل زندگی اش به خوبی خود را استتار کند. میانگین طول این مار به 90 سانتی متر و حداکثرآن به 5/1متر می رسد.

کبرای فیلیپینی

کبرای فیلیپینی تقریبا قهوه ای رنگ و کوچک است و میانگین طول آن به یک متر می رسد. اما فریب ظاهر کوچکش را نخورید چون این مار سومین مار سمی دنیا به شمار میرود. راحت ترین راه برای شناخت کبراها، سر پهن آنها هنگام خطر است که این کار را با یاری رشته های باریکی که در پشت سرشان وجود دارد انجام می دهند. اگر روزی هوس کردید مارگیر شوید، حتما از کبرای فیلیپینی یاری بگیرید زیرا به ایما و اشاره های بصری به خوبی عکس العمل نشان می دهند. همان طور که از نام این مار پیداست، بیشتر در فیلیپین دیده می گردد و محل زندگی اش هم منطقه ها هموار، محل سکونت انسان ها و جنگل های انبوه است.

شاه کبرا

اگرچه شاه کبرا با لقب بزرگ ترین مار سمی دنیا شناخته می گردد اما به ندرت انسان ها را نیش زده و به نظر می رسد که از هوش بسیار بالایی برخوردار باشد. در بیشتر موارد هم از ترس گزیده شدن به دیگران حمله نمی نماید. البته این مار یک عادت جالب دارد و آن هم تغذیه از دیگر مارهاست.

در بیشتر مواقع شاه کبرا از گونه های مارهای غیرسمی تغذیه می نماید اما اگر خیلی گرسنه باشد به گونه های سمی از جمله کرت و دیگر کبراها هم حمله می نماید و حتی ممکن است شاه کبرای دیگری را هم شکار کند.

به همین علت به او لقب اوفیوفاگوس، یعنی خورنده مار را داده اند. مار ماده هنگام تخمگذاری لانه ای می سازد و پس از تخمگذاری نزدیکی لانه چمباتمه می زند و به هرچیزی که به هر علتی نزدیک تخم ها گردد به شدت واکنش نشان می دهد. زهر شاه کبرا نوروتاکزین است و بدون یاری پزشک مرگ مصدوم صددرصد است.

متخصص مارها در حال گرفتن سم راسل وایپر

این مار ترجیح می دهد در جنگل های انبوه و مزارع کشاورزی زندگی کند و به همین علت می توان آن را در تایلند، جنوب چین، مالزی، آمریکا(پنسیلوانیا)، جنوب هند و فیلیپین دید. اگر روزی هوای سفر به سرتان زد و به این منطقه ها سفر کردید، مراقب شاه کبرا باشید. برای اینکه بهتر آن را بشناسید بهتر است بدانید که این مار به رنگ سبز، قهوه ای یا زیتونی یکدست است با حلقه هایی صلیبی شکل در پشت سرش. میانگین طول این مار به سه و نیم متر و حداکثر آن به پنج و نیم متر می رسد.

وایپر (راسل)

وایپر، مار بسیار خطرناکی است که در همه جا پیدا می گردد. این مار خوش خط وخال رکورددار گرفتن جان انسان هاست. البته این رکورد یک علت عمده دارد؛ این مار تندخوترین و حساس ترین مار دنیاست. وایپر وقتی احساس خطر می نماید چنبره می زند و از خودش صدا فراوری می نماید، بعد آن قدر سریع حمله می نماید که مجال فرار را از هر جنبده ای می گیرد. زهر این مار حاوی هموتاکزیک بسیار قوی است که موجب از بین رفتن بافت و سلول های خونی می گردد.

وایپر راسل در همه جا دیده می گردد؛ از زمین های کشاورزی و محل سکونت انسان ها در سریلانکا، جنوب چین و هند و مالزی گرفته تا پنسیلوانیا، جاوا، سوماترا، برونئو و جزیره های اطراف آن، وایپر حتی در جنگل های انبوه منطقه ها گرم و پر باران هم دیده شده است.

مامبای سیاه

مامبای سیاه، ترسناک ترین مار سمی آفریقاست که طول آن به 3/4 متر می رسد. در رده شماره شش جدول سمی ترین مارهای دنیا جای می گیرد. با وجود نامش - یعنی مامبای سیاه- رنگ این مار قهوه ای- خاکستری است و به علت وجود لایه ای مشکی رنگ در دهانش به مامبای سیاه مشهور شده است.

این مار سریع ترین مار دنیا هم به شمار می رود و سرعت او به 16 تا 19 کیلومتر در ساعت در می رسد. مامبا یک روش عجیب برای ترساندن جانواران دیگر دارد. او وقتی احساس خطر می نماید دهانش را تا جایی که می تواند باز می نماید و سعی می نماید با نشان دادن سیاهی داخل دهانش مهاجم را بترساند. این مار در زمین های کشاورزی و جنگل های بارانی و محل سکونت انسان ها زندگی می نماید.

فریب جثه کوچک کبری فلیپینی را نخورید این مار سومین مار سمی دنیا به شمار میرود

در آفریقا احترام بسیار زیادی به مامبا می گذارند و همواره سعی می نمایند از او فاصله بگیرند. مامبای سیاه علاوه بر داشتن سمی قوی که به سیستم عصبی حمله می نماید، خلق و خوی وحشی و بسیار تهاجمی دارد و اگر در همان زمان نیش زدگی، پادزهر به فرد مصدوم نرسد، قربانی شانس بسیار کمی برای نجات از مرگ دارد چون مامبا هنگام حمله زهر زیادی را وارد بدن قربانی اش می نماید.

تامی گوف آرواره زرد

خون بسیاری از انسان ها به گردن تامیگوف آرواره زرد است! تامیگوف به دمای محیط بسیار حساس است؛ به همین علت در تاریکی هم به خوبی حمله می نماید و با کوچک ترین تحریکی نیش می زند. مار آرواره زرد طیف رنگی گوناگونی دارد؛ از خاکستری و قهوه ای گرفته تا نوع قرمزی که طرح هایی مثلثی شکل روی پوستش دارد. البته هرچه به دم این مار نزدیک تر شویم این مثلث ها پهن تر می شوند. طول این مار سمی گاهی تا 4/2 متر هم می رسد. سم تامیگوف بسیار دردآور است و از هموتاکزیک تشکیل شده که باعث خونریزی داخلی و از بین رفتن بافت ها می گردد.

شاه کبری لقب بزرگ ترین مار سمی دنیا است که به ندرت انسان ها را نیش می زند

کرت مولتی باند(چند باد)

کرت مولتی باند یکی از دیگر مارهای سمی دنیاست که بیشتر شب ها برای شکار ماهی، قورباغه و مارهای دیگر به نواحی آب خیز می رود و قربانیان او صیادانی هستند که کرت در دام آنها گرفتار می گردد و بعد برای رهایی آنها را نیش می زند. مولتی باند بیشتر به رنگ مشکی یا آبی مشکی دیده شده با نوارهای باریک سفید رنگ و به همین علت هم چنین نامی را بر او نهاده اند.

میانگین طول این مار به 8/1 متر می رسد و در جزایر جنوبی دریای چین بیشتر از همه جا دیده شده است، جالب است بدانید که این مار غذای مورد علاقه چینی هاست؛ البته اگر شکارچی مولتی باند از دست او جان سالم به در ببرد!

مار ببری

این مار سمی خطرناک بیشتر از همه جا در استرالیا، تاسمانیا و گینه نو دیده شده و رکورددار گرفتن جان بسیاری از مردم قاره اقیانوسیه است. نوروتاکسین این مار که به سیستم عصبی حمله می نماید، بسیار قوی است. مار ببری هم مثل بقیه مارها هنگام احساس خطر بدون کوچک ترین درنگی گردن خود را به شکل نوار باریکی در می آورد و حمله می نماید. مقدار سم او 35 میلی گرم بوده و تا 180 میلی گرم هم ثبت شده است. مار ببری علاوه بر اینکه یکی از سمی ترین مارهای دنیاست، یکی از زیباترین آنها هم به شمار می رود. رنگ پوست این مار از زیتونی تا قهوه ای تیره متغیر است و روی آن علامت های صلیبی شکل دیده می گردد.

مامبوی سیاه ترسناک ترین مار سمی آفریقا

جارارارکوزو

دهمین آخرین مار سمی دنیا، جارارار کوزوست؛ ماری که می تواند تصمیم بگیرد تا چه مقدار زهر وارد بدن مهاجم بکند. مقدار سم وارد شده به مقدار خود مار، جثه شکار و اینکه شکار پس از نیش زدگی قادر به فرار است یا نه، بستگی دارد و او در هر نیش زدگی ممکن است 800 میلی گرم زهر وارد بدن بکند. جالب است بدانید زهری که از یک بار نیش زدن این مار بیرون می آید برای مرگ 32 نفر کافی است. البته این بدان معنا نیست که هرچه شکار بزرگ تر باشد مقدار زهر هم بیشتر می گردد. جارارار کوزو به رنگ سبز تیره یا روشن در بالاتنه و زرد در پایین تنه دیده شده است. این مار بیشتر به حالت حلزونی شکل از درخت آویزان می گردد و تا طول سه متر هم می تواند رشد کند. محل زندگی این مار آرژانتین، بولیوی، برزیل و پاراگوئه است.

منبع: همشهری آنلاین

به "هشدار ؛ این تصاویر ممکن است آزار دهنده باشد ، از این مارهای خوش خط و خال بترسید ، تایپان ؛ سمی ترین مار دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار ؛ این تصاویر ممکن است آزار دهنده باشد ، از این مارهای خوش خط و خال بترسید ، تایپان ؛ سمی ترین مار دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید