واکسن خوراکی ایرانی کرونا فراوری می گردد

به گزارش وبلاگ دریا، حسین وطن پور رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت بیان نمود: واکسنی که از ویروس غیرفعال تهیه می گردد با ورود به بدن موجب فراوری آنتی بادی در بدن می گردد. پلتفرم های دیگری هم در ساخت واکسن وجود دارد که از آن جمله می توان به ساخت واکسن با mRNA، DNA و پروتئین ساب یونیت اشاره نمود. در پلتفرم پروتئین ساب یونیت، یک قطعه پروتئینی ویروس که می تواند سیستم ایمنی بدن را تحریک کند به جای کل ویروس استفاده می گردد. پلتفرم ساخت واکسن بر مبنای DNA کمتر مورد توجه قرار گرفته است. از میان پلتفرم های ساخت واکسن به ترتیب mRNA، پروتئین ساب یونیت و در نهایت ساخت واکسن به یاری ویروس غیرفعال کارایی بیشتری دارند.

واکسن خوراکی ایرانی کرونا فراوری می گردد

رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت با بیان این که ساخت واکسن به یاری ویروس غیرفعال، ساده ترین نوع ساخت یک واکسن است که تکنولوژی فراوری از سال ها پیش در موسسه رازی وجود داشته است گفت: در حال حاضر شرکت های دانش بنیان ایرانی بر روی همه انواع پلتفرم های ساخت واکسن مشغول فعالیتند. یک شرکت در مورد فراوری واکسن بر اساس DNA فعال است و حدود سه شرکت دیگر در کوشش برای ساخت واکسن بر پایه mRNA هستند. حدود 2 شرکت دیگر در نظر دارند واکسنی بر اساس پروتئین ساب یونیت بسازند و حدود هفت شرکت ایرانی نیز در حال کوشش برای فراوری واکسن بر پایه ویروس ضعیف شده هستند. در مجموع حدود 16 شرکت مدعی در حال فعالیت برای ساخت واکسن کرونا هستند. یکی از این شرکت ها نیز فراوری واکسن خوراکی کووید-19 را نیز در دستور کار خود دارد.

وی اضافه کرد: برای ساخت یک واکسن حداقل سه سال زمان احتیاج است اما به دلیل شرایط خاص شیوع بیماری کرونا شرکت ها مجبور هستند میان بر بزنند. همه در جهان نگران عوارض واکسن های ساخته شده هستند. اگر فرایند دقیق تایید آزمایش ها و مصرف واکسن طی نشده باشد ممکن است عارضه جدی در واکسن ها مشاهده گردد و به همین دلیل است که همه کشورها سعی می نمایند محتاطانه گام بردارند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اعلام کرد: دیروز هم اولین تست بالینی واکسن ایرانی کرونا انجام شد. در این مرحله تعیین می گردد آیا واکسن ساخته شده عوارض حاد و شدید دارد یا خیر.

وی در خاتمه در پاسخ به پرسشی درباره تاثیر جهش های ویروس کرونا بر واکسن ها گفت: در واکسن های mRNA و پروتئین ساب یونیت این موضوع که جهش های ویروس کرونا باعث از کار افتادن واکسن ها گردد چندان مطرح نیست. اما جهش های ویروس کرونا ممکن است بر ایمنی زایی واکسن هایی که بر پایه ویروس غیرفعال فراوری می شوند تاثیرگذار باشد.

منبع: ایسنا

منبع: تجارت نیوز

به "واکسن خوراکی ایرانی کرونا فراوری می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکسن خوراکی ایرانی کرونا فراوری می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید