وداع با پنج خودرو پرحاشیه در سال 1401

به گزارش وبلاگ دریا، خبرنگاران- پژو پارس طبق اعلام ایرانخودرو به آخر خط رسیده و در سالی که پشت سر گذاشتیم دو خودروساز معروف بالاخره رضایت دادند و دست از فراوری پنج محصول برداشتند. تیبا، پژو 206، پژو 405، سمند و ساینا مدل هایی هستند که پارسال خروج آن ها از خط فراوری ایرانخودرو و سایپا رسمی شد که البته از بین این پنج مدل می توانیم خبر توقف فراوری سمند، 206 و ساینا را خیلی جدی نگیریم. چون سایپا با اضافه کردن چند تا آپشن و طراحی نو سپر عقب چیزی به نام ساینا S را در کارخانه نگه داشته و ایرانخودرو هم با حذف داشبورد و چند آپشن از 207 دنده ای، محصول نوی را فراوری نموده و می خواهد آن را به نام جانشین 206 بفروشد. از طرفی خبر توقف فراوری سمند در مهرماه 1401 درحالی اعلام شد که همچنان فراوری سورن در خط فراوری کارخانه ادامه دارد.

وداع با پنج خودرو پرحاشیه در سال 1401

شماره یک| تیبا

به گزارش وبلاگ دریا، تیبا اواخر دهه 80 به عنوان جانشین پراید رونمایی شد و 13 سال در خط فراوری دوام آورد. با این تفاوت که سایپا دیگر هیچ نسخه ای از تیبا را فراوری نمی کند، اما پراید 151 یا همان پراید وانت بازمانده نسل پراید در خط فراوری سایپا به شمار میرود. سایپا، آبان 1401 خبر رسمی خروج تیبا صندوقدار و تیبا هاچ بک را از خط فراوری گفت تا جانشین پراید فقط نصف مدت زمانی که خود پراید فراوری می شد، در خط فراوری باقی بماند. روزی که سخنگوی سایپا خبر توقف فراوری تیبا را اعلام می کرد، قیمت تیبا صندوقدار در کارخانه تقریبا 120 میلیون تومان بود و این کارخانه، تیبا هاچ بک را که به نام تیبا 2 هم شناخته می شود، با قیمت 126 میلیون تومان به مردم تحویل می داد. همین دوتا مدل آبان سال جاری در بازار آزاد به ترتیب 200 و 205 میلیون تومان قیمت داشتند و الان تیبا صندوقدار را 350 میلیون تومان و تیبا 2 را 380 میلیون تومان خریدوفروش می نمایند. فراوری تیبا صندوقدار به سال 88 برمی شود. یعنی زمانی که سایپا این محصول را حدود 11 میلیون تومان می فروخت. فراوری تیبا 2 هم در سال 93 کلید خورد و سایپا برای این یکی آن موقع نزدیک 25 میلیون تومان دریافت می کرد.

شماره دو| ساینا

ساینا سال 95 پا به بازار گذاشت و 1401 یعنی تقریبا بعد شش سال، اولین نسخه آن از خط فراوری سایپا کنار رفت. دقیقا همزمان با اعلام خبر توقف فراوری تیبا، ساینا دنده ای یا همان ساینا EX هم به آخر خط رسید، اما سایپا همچنان نسخه تازه ساینا که برای آن نام ساینا S را انتخاب نموده، در کارخانه نگه داشته است. ساینا دنده ای از لحاظ فنی هیچ فرقی با تیبا نداشت و مثل اغلب محصولاتی که سایپا در سال های گذشته رو کرد، با همان پیشرانه معروف و قدیمی یعنی M15 به بازار معرفی گردید. ساینا از لحاظ آپشن و اینجور چیز ها هم فزونی چشمگیری نسبت به تیبا نداشت و احتمالا به همین دلیل الان آن را تقریبا معادل تیبا 2 در بازار آزاد معامله می نمایند. مهرماه سال 1401 که خبر توقف فراوری ساینا دنده ای اعلام شد، ارزش این محصول در کارخانه 124 میلیون تومان یعنی دو میلیون کمتر از تیبا 2 بود. سال 95 که سایپا اولین نسخه های ساینا را به مردم تحویل می داد، از آن ها حدود 27 میلیون تومان دریافت می کرد. در بازار آزاد سال 95 ساینا را حول وحوش 28 میلیون تومان خریدوفروش می کردند و الان که حدود 10 روز از سال 1402 می گذرد، مدل های صفرکیلومتر ساینا دنده ای را در بازار آزاد تقریبا 380 میلیون تومان دست به دست می نمایند.

شماره سه| پژو 206

پژو 206 تیپ 2 تنها بازمانده این خانواده به حساب می آمد که خبر خروج آن از خط فراوری ایرانخودرو در اسفند 1401 اعلام شد. البته با نگاهی به مشخصات پژو 207 تیپ 5 که قرار است به زودی وارد بازار شود، می توانیم خبر خروج 206 از خط فراوری را جدی نگیریم. چون قرار است ایرانخودرو با حذف داشبورد و چند آپشن از 207 دنده ای، محصول تازهی را فراوری کند و آن را به نام جانشین 206 و همان موتور TU3 بفروشد. از ابتدای دهه 90 فقط تیپ های 2 و 5 پژو 206 به وسیله ایرانخودرو فراوری می شدند و اواخر دهه 90 با خروچ تیپ 5 از خط فراوری، مدل های تیپ 2 در خط فراوری باقی ماندند. حالا در اسفند 1401 آخرین مدل های 206 تیپ 2 هم به وسیله ایرانخودرو با قیمت تقریبی 150 میلیون تومان فروخته شدند. البته در بازار آزاد بابت پژو 206 تیپ 2 صفرکیلومتر درحال حاضر تقریبا چهار برابر این رقم رد وبدل می شود. بدنیست بدانید پژو 206 در اوایل دهه 80 که تازه پا به ایران گذاشته بود، حدود 11 تا 12 میلیون تومان قیمت داشته است.

شماره چهار| پژو 405

پژو 405 تقریبا سه دهه فراوری شد. سال 72 مدل های کاربراتور پژو 405 تحت عنوان پژو 405 GLX و 405 Gl پا به بازار گذاشتند و آن موقع فقط دو میلیون تومان قیمت داشتند. مهرماه سال 1401 که خبر توقف فراوری پژو 405 اعلام شد، ارزش این محصول در کارخانه به حدود 150 میلیون تومان رسیده بود. در بازار آزاد مهر ماه پارسال پژو 405 را تقریبا 295 میلیون تومان خریدو فروش می کردند و در اولین روز های فروردین سال جاری، بابت معدود مدل های صفرکیلومتر پژو 405 نزدیم نیم میلیارد ردوبدل می شود. البته درحدفاصل سال های 72 تا 1401 که فراوری پژو 405 ادامه داشت، نسخه های مختلفی از این خودرو را روانه بازار کردند؛ مثل پژو 405 SLX، پژو 405 دوگانه سوز و.

شماره پنج| سمند

سمند لقب اولین خودرو مدلی را یدک می کشید و بالاخره در سال 1401 یعنی بعد از 19 سال، بازنشسته شد. روز 10 مهر 1401 از آخرین نسخه سمند در خط فراوری تبریز عکس گرفتند و قرار شد فقط نسخه های سورن پلاس که با پیشرانه EF7 طراحی می شوند، در خط فراوری باقی بمانند. الان در بازار آزاد بابت سمند LX صفرکیلومتر حدود 530 میلیون تومان، سمند EF7 تقریبا 550 میلیون تومان و سمند EF7 دوگانه سوز 580 میلیون تومان ردو بدل می شود. مدل هایی که در کارخانه بین 158 تا 168 میلیون تومان قیمت دارند. سال 82 که سمند یک خورو تازه در بازار به حساب می آمد و قیمتش حول وحوش 12 میلیون تومان بود. یعنی در این مدت قیمت سمند تقریبا 45 برابر شده است.

منبع: فرارو

به "وداع با پنج خودرو پرحاشیه در سال 1401" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وداع با پنج خودرو پرحاشیه در سال 1401"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید