پارک ملی خبر در استان کرمان با تنوع زیستی بالا

به گزارش وبلاگ دریا، پارک ملی خبر در استان کرمان

پارک ملی ملی خبر منطقه ای حفاظت شده واقع در استان کرمان است. در داخل این پارک چندین پناهگاه حیات وحش با نام روچون وجود دارد، البته این نام را هم از روستای رُچان برای این پارک برگرفته اند. پارک ملی خبر در استان کرمان به دلیل دارا بودن تنوع زیستی ناشی از وجود ارتفاعات، دشت های متعدد، حوزه های آبخیز متنوع، در این استان و به طور کلی در کشور بسیار بی نظیر است. در ادامه همراه خبرنگاران باشید تا بیشتر درباره پارک ملی خبر در استان کرمان این جاذبه طبیعی ایرانی خدمتتان شرح دهیم.

پارک ملی خبر در استان کرمان با تنوع زیستی بالا

همانطور که در بالا هم اشاره کردیم، این پارک به دلیل تنوع زیستی که دارا هست یکی از متفاوت ترین پارک های کرمان به شمار می رود و با توجه به مساحت 149 هزار هکتاری این پارک و وجود ارتفاعات، دشت های متعدد، حوزه های آبخیز و متنوع، اختلاف شرایط اقلیمی و سه نوع آب و هوای سردسیری، معتدل و گرمسیری در استان کرمان و به طور کلی در ایران بسیار کم نظیر است. وجود سه نوع آب و هوای در یک منطقه خود می تواند یکی از اصلی ترین نکات مثبت جهت جذب توریست و توریست به این منطقه باشد.

در جنگل های انبوه پارک ملی خبر در استان کرمان رودخانه های پر آب سبب شده تا گونه های گیاهی و جانوری منحصر به فردی در آب و اطراف آن زندگی کنند، همچنین حیوانات در حال انقراضی نظیر عقاب طلایی و یوزپلنگ آسیایی هم در این پارک وجود دارند و همین خود دلیلی بر منحصر به فرد بودن پارک ملی خبر در استان کرمان شده است. برای توریستان یا متخصصان زیست شناسی زمانی که در پارک ملی خبر کرمان قدم می گذارند، به دلیل برخورد با شگفتی های فراوان این پارک بزرگ در دل کویر می تواند ورود به دنیایی از شگفتی ها محسوب بگردد. این پارک همچون نمایشگاهی از انواع جانوران و گیاهان منحصر به فرد است و توریست باید هر لحظه در انتظار دیدن شگفتی نو در دل طبیعت بکر منطقه خبر در شهرستان بافت استان کرمان باشد. همچنین جالب است بدانید که این پارک در ایران عنوان یازدهمین پارک ملی به خود اختصاص داده است، علاوه بر این در سال 1350 این پارک عنوان منطقه حفاظت شده را گرفت و در سال 1354 هم به عنوان پناهگاهی برای حیات وحش کرمان معرفی شد؛ نهایتاً پارک ملی خبر در استان کرمان در سال 1370 به عنوان منطقه توریستی فرهنگی در سازمان فرهنگی یونسکو به ثبت رسید و هر سال قسمت های عمده ای از آن ارتقا می یابد.

بخش های مختلف پارک ملی خبر در استان کرمان

  • پوشش گیاهی

به منظور تشکیل جوامع گیاهی مختلف در پناه گاه حیات وحش خبر و روچون عومل متعددی نقش دارند. از جمله این موارد نیز عبارتند از سطح دریا، رطوبت، جنس خاک، ارتفاع و همچنین عوامل اقلیمی دیگر نیز دخالت دارند. از مهمترین عوامل مهمی که در پوشش گیاهی این منطقه نقش عمده ای دارد تاثیر عملیات بهسازی یا تخریب هایی است که انسان ها در این پارک به وجود آورده اند. به طوری که دخل و تصرف ایجاد شده و تغییرات مصنوعی می تواند چهره یک منطقه را دگرگون کند. عمق فاجعه را زمانی متوجه می شویم که از 80 درصد از پوشش گیاهی در این منطقه تنها 20 درصد به جای مانده است. از میان گونه هایی که اکنون در پارک ملی خبر می رویند می توانیم به : کلاه میرحسن، ارچن، سیه چوب، انواع گون، زیتون وحشی و جنگل های بادام وحشی، کنار، اورس، بنه و کهکم، پوشش انبوه هوم تنگس، درمنه و انواع گیاهان دارویی علفی اشاره کنیم.

همچنین در میان ارتفاعات رشته کوه خبر، درختان اورس و سروکوهی تنومندی رشد کرده که با توجه به دیواره های بلند پیرامون آنها، یکی از نادرترین چشم انداز ها بدیع طبیعت ایران را بوجود آورده است.

  • کوهها

1- کوه شاهزاده

کوه شاهزاده در فاصله 20 کیلومتری از شمال شرقی در دهستان بزنجان شهرستان بافت واقع شده است. ارتفاعی که این کوه دارا هست حدود 4375 متر است و یکی از کوه های فرعی رشته کوه های لاله زار به شمار می رود.

2- کوه خبر

  • غارها

غار ترنگ (Qar torang)

غار چشم سبزگوغر (Qar casm sabz gugar)

غار جواران رابر از توابع شهرستان رابر (Qar javaran rabor)

غار شب پره خبر بافت (Qar sabparexabr)

پناهگاه حیات وحش خبر و روچون

پارک ملی خبر زیستگاهی برای حیوانات گونانی است و از سال 1350 این منطقه برای زندگی حیوانات کم یاب عنوان حفاظتگاه را نیز گرفت. با توجه به شرایط اقلیمی و وسعتی که دارا هست حدود 36 منطفه حفاظت شده در این پراک ملی وجود دارد که پناهگاهی برای حیات وحش کشور به شمار می رود و این موضوع به سازمان ملل هم معرفی شده است. تعدادی از حیواناتی که در این منطقه ها حفاظت شده زندگی می کنند عبارت است از پلنگ، گربه، کل و بز، قوچ و میش ،شغال، کفتار، گراز، گرگ، آهو، خرگوش و غیره؛ همچنین انواع دیگری نظیر انواع پرنده های شکاری ها مثل عقاب طلایی، عقاب دو برادر، عقاب مارخور، دلیجه کوچک، هما و کرکس به تعداد فراوان در این زیستگاه وجود دارند .پرنده جیرفتی که از جمله پرندگان کمیاب محسوب می گردد در پناهگاه خبر و روچون زندگی می کنند. البته گونه بسیار نادر که عنوان نترس ترین حیوان روی زمین برای خود کسب کرده گورکن عسل خوار است که در پارک ملی خبر در استان کرمان زندگی می کند. آناتومی آن مشابه یک راسوی بسیار بزرگ است.

  • منطقه شکار ممنوع انجرک

قطعا شکار در منطقه ها حفاظت شده قبل از اینکه از طرف مراجع قانونی ممنوع گردد، باید از طرف انسان ها صورت نگیرد، چرا که کشتن حیوانات در حال انقراض خود یک نوع دشمنی بزرگ با طبیعت محسوب می گردد. اما در روستای انجرک که دارای وسعتی برابر با محدوده بخش رابر را دارا هست نیز به عنوان منطقه شکار ممنون انجرک معروف است. پوشش گیاهی در این منطقه بسیار انبوه بوده و پر از درختان جنگلی می باشد.

بهره برداری از پارک ملی خبر در طبیعت گردی

با توجه به پتانسیلی که در این پارک وجود دارد، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع سازمان محیط زیست کشور در خصوص توسعه توریستی در این منطقه گفته است:

بایستی در این منطقه سرمایه گذاری های ویژه انجام گردد تا اقدامات لازم جهت جذب توریست داخلی و خارجی به این منطقه فراهم گردد، از همین طریق می توانیم اقتصاد شهرستان بافت و همینطور استان کرمان را تکان محکمی بدهیم. امید است تا این گونه جاذبه های طبیعی در کشورمان را بیشتر قدر بدانیم و در حفظ و نگهداری آن ها کوشش بیشتری داشته باشیم.

منبع: الی گشت

به "پارک ملی خبر در استان کرمان با تنوع زیستی بالا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پارک ملی خبر در استان کرمان با تنوع زیستی بالا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید