چرا ترامپ یک خطر امنیتی برای امریکا است؟

به گزارش وبلاگ دریا، پل پیلار؛ او سابقه 28 سال کار در آژانس اطلاعات مرکزی (سیا) را در فاصله سال های 1977 تا 2005 میلادی داشته است. او اکنون کارشناس مرکز مطالعات امنیتی دانشگاه جورج تاون و اندیشکده بروکینگز است. پیلار در فاصله سال های 2005 تا 2012 میلادی استاد مدعو در دانشگاه جورج تاون بود.

چرا ترامپ یک خطر امنیتی برای امریکا است؟

به گزارش وبلاگ دریا به نقل از نشنال اینترست؛ حمایت های حامیان دونالد ترامپ برای بازیابی موادی که او به طور غیرقانونی به اقامتگاه خود در فلوریدا برده بود مفهوم قانون و نظم و کارمندان دولتی که وظایف خود را انجام می دهند به خطر انداخته است. این به وضوح بد است. اما برای یک لحظه روی خود اسناد تمرکز کنید.

اگرچه اقدام ترامپ به طور خاص برخلاف رفتار مسئولانه تر دیگر روسای جمهوری سابق بوده و به وضوح قانون سوابق ریاست جمهوری را نقض می نماید حتی اگر هیچ مطلب طبقه بندی شده ای در اسناد پیدا شده در عمارت او وجود نداشته باشد پیامد های اقدام وی برای امنیت ملی را در نظر بگیرید.

اکنون به لطف انتشار نامه ای به وکلای ترامپ از سوی افرادی که در بخش بایگانی امریکا فعال بودند نوشته شده بود می دانیم مطالبی که ترامپ یک سال پیش از بازگرداندن آن به دولت در ژانویه به طور غیرقانونی نگه داشته بود شامل بیش از 100 سند طبقه بندی شده بود که مجموعا بیش از 700 صفحه هستند. بعضی از اسناد در بالاترین سطوح طبقه بندی شده بودند و در زمره حساس ترین مواد امنیت ملی محسوب می شدند. سپس در پی دروغ گفتن وکلای ترامپ به دولت، ماموران پلیس فدرال (اف بی آی) در ماه جاری چندین جعبه از اسناد طبقه بندی شده تر را از اقامتگاه ترامپ کشف و ضبط کرد. هیچ شمارش دقیقی از آن بخش از مخفیگاه رسمی اعلام نشده، اما گزارش ها نشان می دهند که تعداد کل اسناد طبقه بندی شده که ترامپ به فلوریدا انتقال داده بود بیش از 300 مورد است که تعداد صفحات آن احتمالا چندین برابر تعداد موارد است.

به طور خلاصه، این حجم بزرگ از مواد حساس مربوط به امنیت ملی ایالات متحده است. ما به عنوان عموم مردم امریکا هنوز از جزئیات مطالب اطلاعی نداریم و نباید انتظار کشف آن را داشته باشیم. در صورت افشای این مطالب حساس هدف اولیه طبقه بندی آن نقض خواهد شد.

با این وجود، آن چه پیش تر به طور عمومی آشکار شده اندازه محتویات و اسناد و سطوح طبقه بندی بوده و این موضوع را تضمین می نماید که سوء استفاده از این اسناد خطرات جدی برای امنیت ملی ایجاد نموده است. خطر برای منابع و روش های اطلاعاتی تقریبا به طور قطع وجود داشته است.

خطر برای جنبه های حساس دیپلماسی امریکا نیز ایجاد شده است. به خطر انداختن اطلاعات و کسب آن به وسیله قدرت های متخاصم می تواند به وسیله دستیابی مستقیم به مطالبی که از نظر امنیت نگهداری در شرایط نامناسبی قرار دارند یا به وسیله استخدام افرادی که به آن دسترسی داشته اند رخ دهد.

این آسیب احتمالا بیشتر خواهد بود، زیرا اقدامات ترامپ مانع از ارزیابی خسارت شده است. همان طور که نامه بایگانی نشان می دهد کوشش وکلای ترامپ برای متوقف ساختن هرگونه آنالیز در خصوص مطالب در داخل دولت شروع ارزیابی خسارت را که اولین دسته از اسناد بازیابی شده را شامل شده بود ماه ها به تاخیر انداخت. ارزیابی خسارت زمانی که در اسرع وقت انجام گردد در محدود کردن آسیب موثرتر است.

پاسخ به چنین ارزیابی هایی می تواند شامل تخلیه منابع اطلاعاتی انسانی از مناطقی باشد که ممکن است در معرض خطر باشند. هم چنین، این موضوع می تواند پیکربندی مجدد استفاده از سیستم های جمع آوری فنی را شامل گردد.

علاوه بر این، می توان به تاثیر غیر مستقیمی اشاره نمود که بی اعتنایی وقیحانه ترامپ به قوانین مربوط به حفاظت از امنیت ملی می تواند بر تمایل بسیاری از مقام های پایین تر در دولت برای رعایت این قوانین داشته باشد. اکثریت بزرگی از کارمندان دولتی که به چنین مطالبی دسترسی دارند هم چنان به قوانین احترام می گذارند، اما تنها کافی است تا یک نفر به این باور برسند که دیگر نیازی نیست در رسیدگی به اسرار بیش از یک رئیس جمهور سابق کوشا باشند. آن موقع است که آسیب بیش تری به امنیت ملی امریکا وارد خواهد شد.

ترامپ پیش تر در دوره ریاست جمهوری خود نشان داد که به چنین قوانینی احترام نمی گذارد یا در واقع اصولا به امنیت ملی احترام نمی گذارد.

منافع ملی در رتبه دوم اولویت های او قرار داشت آن چه برای او در الویت نخست قرار داشت شخص خویش، جیب و عطش اش برای انتقام گیری از هر کسی بود که از او سرپیچی یا عبور نموده بود. دست کم در کاخ سفید او چند نفر به اصطلاح بزرگسال در اتاق داشت که می توانستند رفتار و دسترسی اش به اسناد و مدارک را زیرنظر داشته باشند و سعی نمایند تا آسیب ها را کاهش داده یا محدود سازند. او اکنون آن افراد را در عمارت اش در فلوریدا کنار خود ندارد.

ترامپ ممکن است با این اسناد چه نموده باشد؟ نمایش اسناد، سخن گفتن درباره آن و لاف زدن درباره این مواد حساس احتمالا کم ترین احتمال آسیب رسانی او بوده اند اگرچه هرگونه افشای غیرمجاز مطالب طبقه بندی شده خطراتی را به همراه دارد. احتمال دیگر خرابکاری عمدی در سیاست های دولت جانشین به وسیله درز های انتخابی است که در آن آسیب وارده هم به خطر انداختن اطلاعات طبقه بندی شده بوده و هم باعث تضعیف سیاست خارجی ایالات متحده شده است.

برای در نظر گرفتن شرورانه ترین و نگران نماینده ترین احتمالات باید شخصیت و تاریخچه عملکرد ترامپ را در نظر بگیریم. اگر ترامپ یک متقاضی معمولی برای استخدام در یکی از ادارات یا سازمان هایی بود که به مسائل امنیت ملی رسیدگی می کردند هرگز برای دریافت مجوز امنیتی تایید نمی شد.

هر افسر امنیتی که پرونده او را آنالیز می کرد بلافاصله پرچم های قرمز (نشانه رد شدن و صلاحیت نداشتن؛ م.) را می دید. این موارد سابقه بدهی اقتصادی و ورشکستگی تجاری، ارتباط با یک قدرت متخاصم مانند روسیه و وابستگی به قدرتی خارجی برای دستیابی به اهداف تجاری را شامل می شدند.

رفتار ترامپ در دولت تصمیم افسر امنیتی برای رد مجوز را مورد تایید قرار می داد. این نه تنها شامل بی توجهی به قوانین و عدم دقت در رسیدگی به اطلاعات طبقه بندی شده می گردد بلکه مانع تراشی عمدی در ارزیابی خسارت را نیز در بر می گیرد رفتاری که به طور خاص نشان می دهد او چیزی برای پنهان کردن دارد به ویژه در خصوص روابط اش با روسیه.

این که روابط ترامپ با رژیم سیاسی حاکم بر روسیه بیش از آن چه که او تا به حال اعتراف نموده بوده است با رویکرد مخفیانه او در ملاقات با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، پنهان کردن مطالب از کارکنان خود و دیگر مقام های آمریکایی آشکارتر می گردد.

ترامپ پس از اولین ملاقات خود با پوتین یادداشت های مترجم او را از وی گرفت و به او دستور داد آن چه را که شنیده برای کسی فاش نکند. در تبادل نظر های دیگر با رئیس جمهور روسیه او از مترجم پوتین استفاده کرد و هیچ آمریکایی به جز شخص ترامپ در جلسه حضور نداشت. برای یک رئیس جمهور ایالات متحده بسیار غیرعادی است که کارکنان خود و مقام های ایالات متحده را که در رابطه با کشور مورد نظر مسئولیت دارند به این شیوه کنار بگذارد.

بدون وجود اسناد در عمارت ترامپ او به عنوان یک رئیس جمهور سابق احتمالا هدف بسیار جذابی برای یک دولت یا سرویس اطلاعاتی خارجی نبود.

بی توجهی او به جزئیات و بی اعتنایی نسبت به حقایق بدان بود که او دیگر پس از ترک مقام ریاست جمهوری ارزش چندانی ندارد. با این وجود، با اسناد طبقه بندی شده او چیزی برای فروش دارد. او به عنوان یک کارمند سابق ناراضی دولت ایالات متحده ویژگی های قرار گرفتن در زمره یک خطر امنیتی را دارد. او احتمالا هنوز دوست دارد یک ترامپ تاور (برج ترامپ) در مسکو بسازد.

اکنون باید پرسید با بازیابی فعلی اسناد دیگر لازم نیست که نگران آن باشیم یا هنوز دلایلی منطقی برای نگرانی وجود دارند؟ نمایندگان ترامپ پیش تر یکبار دروغ گفته اند که وی اسناد به جای مانده را نداشته است و هیچ تضمینی وجود ندارد که ماموران پلیس فدرال (اف بی آی) توانسته باشند همه چیز را پیدا نمایند. ترامپ احتمالا در مارالاگو دستگاه کپی دارد.

منبع: فرارو

به "چرا ترامپ یک خطر امنیتی برای امریکا است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا ترامپ یک خطر امنیتی برای امریکا است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید