جان ناقابل شهروندان در دکترین نخست امریکا

به گزارش وبلاگ دریا، جان امریکایی ها برای رئیس جمهوری که با شعار نخست امریکا وارد کاخ سفید شد، کوچک ترین اهمیتی ندارد. این واقعیت برای سیاستمداران تراز اول حزب دموکرات آن قدر تلخ و دردآور است که در قالب فریاد اعتراض لئون پانه تا، وزیر دفاع سابق و رئیس سابق سیا و سوزان رایس، مشاور امنیت ملی سابق امریکا نمود پیدا کرده است.

جان ناقابل شهروندان در دکترین نخست امریکا

پانه تا که در دوره اوباما وزیر دفاع و رئیس سازمان سیا بوده است، در سرمقاله ای در واشنگتن پست بشدت از دونالد ترامپ انتقاد کرده و گفت: هیچ عذری برای حفاظت نکردن از جان نظامیان امریکایی از رئیس جمهوری پذیرفته نیست. سوزان رایس، مشاور امنیت ملی اوباما هم در یادداشتی در روزنامه نیویورک تایمز این سؤال را مطرح نمود که چرا اولویت ترامپ نخست روسیه است نه نخست امریکا.

بی اهمیت بودن جان امریکایی ها برای ترامپ اگرچه در سه سال و نیم گذشته و بویژه در 6 ماه اخیر و در جریان همه گیری ویروس کرونا و جنبش ضدنژادپرستی جان سیاهان ارزش دارد بارها و بارها به اثبات رسیده است اما لئون پانه تا و سوزان رایس و بسیاری دیگر از مقامات فعلی و سابق امریکایی حتی تصورش را هم نمی کردند که رئیس جمهوری کشورشان برای جان نظامیانی که یونیفورم ایالات متحده امریکا را به تن کرده و در بیرون از مرزهای امریکا می جنگند، هم کوچکترین ارزشی قائل نشود. آنها فکر نمی کردند اطلاعاتی وجود داشته باشد که نشان دهد روسیه به طالبان پول داده که نیروهای امریکایی در خاک افغانستان را بکشند و رئیس جمهوری امریکا به جای پاسخ دادن به این اقدام مسکو در توئیتر اظهار بی اطلاعی کند و بنویسد: هیچ کس به من، پنس [معاون رئیس جمهور] یا رئیس کارکنان کاخ سفید [مارک مدیسون] درباره آن به اصطلاح حملات به نیروهای نظامی ما چیزی نگفته بود.

پانه تا در سرمقاله ای در واشنگتن پست بشدت از ترامپ انتقاد کرده و نوشته است: آقای رئیس جمهوری! اینکه به شما و کارکنان تان درباره این اطلاعات حیاتی چیزی گفته نشده بود، عذر قابل قبولی برای ناکامی کاخ سفید در حفظ جان نیروهای نظامی ما نیست. شما به جای اینکه در پاسخ بگویید: کسی به من چیزی نگفته بود باید می گفتید: ایالات متحده قصد دارد چه اقدامی در این باره بکند. او در ادامه این سرمقاله آورده است: مهم نیست رئیس جمهوری چه عذری می آورد هیچ چیز توجیه کننده این عدم اقدام و واکنش نیست. وظیفه رئیس جمهوری به عنوان فرمانده کل قوا تنها حفاظت از کشور نیست بلکه حفاظت از جان مردان و زنانی است که با پوشیدن یونیفورم جان خود را در خط مقدم حفاظت از کشورمان قرار می دهند. اگر رئیس جمهوری از این اطلاعات مهم خبر نداشته کارکنان او مسئول هستند، اگر شورای امنیت ملی در ماه مارس از این مسأله خبر داشته و کاری نکرده این شورا مسئول است، اگر این اطلاعات مهم در کارتابل روزانه رئیس جمهوری وجود داشته و رئیس جمهوری آن را مطالعه نکرده، او مسئول است.

پانه تا و 88 مقام دفاعی و امنیتی سابق امریکا چندی پیش نیز در جریان جنبش جان سیاهان ارزش دارد در واکنش به فرمان ترامپ به ارتش مبنی بر رویارویی با معترضان سرمقاله ای در واشنگتن پست منتشر کرده و این اقدام ترامپ علیه مردم کشورشان را شرم آور خوانده بودند. سوزان رایس هم در یادداشتی در نیویورک تایمز ترامپ را رئیس جمهوری که برایش روسیه اولویت دارد نه امریکایی ها معرفی کرده و نوشته است، دست کم از ماه فوریه و احتمالاً از مارس 2019 ایالات متحده می دانست که روسیه به جنگجویان طالبان پول می داده تا نظامیان امریکایی را بکشند. از آن زمان تا الان رئیس جمهوری امریکا هیچ کاری نکرده است و در عوض اعتبار این اطلاعات را زیر سؤال می برد و می گوید، احتمالاً این هم یک فریب ساختگی یا خبر دروغ است که هدفش بد نشان دادن جمهوریخواهان است.

یادداشت های لئون پانه تا و سوزان رایس در دو روزنامه پرتیراژ امریکایی در حالی به چاپ رسیده است که دیروز نیز جو بایدن، نامزد دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری امریکا در یک سخنرانی مجازی از ترامپ انتقاد کرد و گفت:اگر گزارش تایمز صحت داشته باشد، نشانگر یک افشاگری واقعاً شوکه کننده است و خصوصاً اینکه ترامپ از انجام اقدامات تلافی جویانه بازمانده است. این مسأله نشانگر شکست ترامپ در حفاظت از جان نظامیان امریکایی در افغانستان و ایستادن مقابل روسیه است. اگر رئیس جمهوری شوم، تردید نکنید که با ولادیمیر پوتین برخورد می شود و بهای سنگینی روی دست روسیه می گذاریم.

به گزارش خبرگزاری فرانسه بایدن همچنین در سخنانی که روز سه شنبه به وقت محلی (بامداد دیروز به وقت ایران) بیان نمود، اعلام داشت، به دلیل گسترش همه گیری ویروس کرونا در سراسر ایالات متحده و مرگ بسیاری از شهروندان این کشور، تمام تجمعات انتخاباتی خود را لغو می کند. این درحالی است که تجمع های انتخاباتی ترامپ همچنان ادامه دارد.

منبع: ایران آنلاین

به "جان ناقابل شهروندان در دکترین نخست امریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جان ناقابل شهروندان در دکترین نخست امریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید