چه اقداماتی به حفاظت از خاک کشور منجر می گردد؟

به گزارش وبلاگ دریا، معاون آبخیزداری، مراتع و امور بیابان سازمان جنگل ها گفت: تمامی اقداماتی که منابع طبیعی در زمینه بیابان زدایی، مرتعداری، جنگلداری، آبخیزداری و ... انجام می دهد نتیجه اش حفاظت از آب و خاک کشور است.

چه اقداماتی به حفاظت از خاک کشور منجر می گردد؟

به گزارش وبلاگ دریا پرویز گرشاسبی در آستانه 14 آذر روزدنیای خاک گفت: خاک بستری برای حفظ پوشش گیاهی است و علاوه بر حفظ پوشش گیاهی و تامین امنیت غذایی آب را به سفره های زیر زمینی راهنمایی و از وقوع سیل جلوگیری می نماید.

معاون آبخیزداری، مراتع و امور بیابان سازمان جنگل ها اعلام نمود: سازمان دنیای خوار بار کشاورزی (فائو) از سال 2012 موضوع اهمیت خاک را در دنیا مورد توجه قرار داده و پنجم نوامبر را به عنوان روزدنیای خاک اعلام نموده است. از سال 2017میلادی در ایران مراسم روزدنیای خاک گرامی داشته می گردد.

گرشاسبی بعلاوه گفت: فرسایش خاک، افزایش حاصلخیزی و تنوع زیستی، آلودگی و شوری خاک از جمله محورهای مهمی است که مورد توجه فائو واقع شده است و سازمان خواربار کشاورزی ملل متحد روی موضوعاتی همانند ترویج و آموزش کاربران خاک، نظیر کشاورزان، مرتعداران، جنگلداران و افرادی که در موسسات آموزشی و تحقیقاتی مرتبط با موضوع خاک کار می نمایند، تاکید دارد.

معاون آبخیزداری، مراتع و امور بیابان سازمان جنگل ها اضافه نمود: فائو سالانه جایزه ای به مبلغ 15 هزار دلار را برای کشوری که برترین مراسم را به لحاظ مشارکتی برگزار کند از سوی کشور روسیه اهدا می نماید و این جایزه سال گذشته به کشور تاجیکستان تعلق گرفته است.

گرشاسبی اضافه نمود: اولویت بیشتر فائو که موضوع اهدای جایزه را داوری می نماید بیشتر به شاخص های مشارکتی و روی نقش مردم و دانش آموزان تاکید دارد. کشورهایی که این مراسم را دولتی برگزار نمایند و برگزاری این مراسم صرفاً با سخنرانی ها همراه باشد کمتر مورد توجه قرار می گیرد زیرا فائو معتقد است که این مراسم باید برخاسته از دل مردم باشد.

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل ها در ادامه گفت: منابع طبیعی نمونه های مشارکتی خوبی را در پروژه بین المللی حبله رود تجربه نموده است. حبله رود یک کار مشارکتی با دانش آموزان را در گرمسار تمرین کرد. این طرح تصور ذهنی خوبی را بین دانش آموزان با اجرای سرود و کاریکاتور ایجاد نموده است.

گرشاسبی به تعاونی روستایی زنان رامه در منطقه گرمسار و آرادان محل اجرای پروژه بین المللی حبله رود به عنوان یک کار مشارکتی پیروز اشاره نمود و گفت: یک زن کار آفرین توانست با زنان روستای خود و با پتانسیلی که در منطقه وجود داشت بدون هیچ کمکی به درامدزایی و توانمندسازی جوامع محلی بپردازد و نمونه یک کار مشارکتی در مورد مرتعداری و حفاظت خاک را ارائه کند.

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل ها در ادامه به انجام بیش از 30 میلیون هکتار اقدامات آبخیزداری و 8 میلیون هکتار اقدامات بیابان زدایی تا سرانجام سال 99 در کشور اشاره و اظهارکرد: این اقدامات و دیگر فعالیت های صورت گرفته در منابع طبیعی در جهت کاهش فرسایش و حفاظت خاک صورت گرفته است.

گرشاسبی کنترل فرسایش بادی و گردوغبار را از وظایف مهم سازمان جنگل ها دانست و یادآوری کرد: سازمان جنگل ها در کوشش است یافته ها و تجارب بین المللی در زمینه حفاظت از خاک را در پروژه های منابع طبیعی تعمیم دهد.

وی تاکید نمود: عرصه های منابع طبیعی از گستردگی فراوانی برخوردار است و پروژه های منابع طبیعی در بخش های مختلف جنگل، مرتع، بیابان و آبخیزداری باید با مشارکت مردم ، جوامع محلی، ذینفعان و تشکل های مردم نهاد اجرایی گردد و سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور اکنون در تمامی مراحل اجرایی پروژه های منابع طبیعی از دانش بومی و مشارکت مردم محلی بهره می برد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان جنگل ها مراسم پاسداشت روزدنیای خاک روز یکشنبه (14 آذر) مصادف با پنجم نوامبر با حضور جمعی از دانشجویان، اساتید دانشگاه، نمایندگان سازمان های مردم نهاد، اندیشمندان، محققان و پژوهشگران حوزه خاک در محل نمایشگاه بین المللی برگزار می گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "چه اقداماتی به حفاظت از خاک کشور منجر می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه اقداماتی به حفاظت از خاک کشور منجر می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید