کاهش نرخ سود در سررسیدهای یک ساله

به گزارش وبلاگ دریا، خبرنگاران: امروز 23 خرداد 1400 بازار اوراق بدهی دولت کاملا باثبات و کاملا سرد بود.

کاهش نرخ سود در سررسیدهای یک ساله

به گزارش امروز حجم معاملات خرد اوراق بدهی دولتی در بازار ثانویه با حدود 2 درصد کاهش به 154میلیارد تومان رسید. این معاملات روی 34 نماد اخزا و 4 نماد اراد انجام شد.

حجم معاملات عمده هم در بازار ثانویه به 7.5 هزار میلیارد تومان رسید که احتمالا به اجرای عملیات اعتباردهی به وسیله بانک مرکزی مربوط می گردد. روز شنبه بانک مرکزی مبه وسیله نرخ سود در بازار بین بانکی در هفته قبل را 18.42 درصد خاطرنشان کرد. این نرخ نسبت به هفته قبل حدود 7 صدم درصد کاهش را نشان می دهد. با توجه به اینکه عملیات بازار باز بانک مرکزی با هدف راهنمایی این نرخ به سمت نرخ هدف انجام می گردد، باید دید که در روز دوشنبه چه عملیاتی را انجام می دهد.

آنالیز منحنی بازده استخراج شده از 34 نماد اخزا نشان می دهد که نرخ های بازده نسبت به آخرین روز معاملاتی ثابت بوده اند. نرخ اوراق با سررسیدهای یک سال با یک دهم درصد کاهش به 22.37 درصد رسید. نرخ بازده اوراق با سررسید دو و سه سال 22.38 بدون تغییر بود. نرخ بازده آینده در سال دوم هم در سطح 22.38 بدون تغییر بود.

منحنی بازدهی اوراق بدهی دولتی چیست؟

امروز فرایند نرخ بازدهی اوراق آینده ونقدی مسطح ومماس با یکدیگر بود. این فرایند عملا با محور 22.5 درصد مماس بود، به این ترتیب می توان گفت که نرخ سود آینده در همه سررسیدها حدود 22.5 درصد بوده است.

نرخ بازده نقدی و آینده

در بازار اوراق بدهی دولتی، نرخ های بازده اوراق در سررسیدهای زمانی مختلف به وسیله عرضه و تقاضا کشف می گردد. نرخ کشف شده بر اساس این سازوکار مبه وسیله بازده نقدی نگهداری اوراق تا سررسید را نشان می دهد. بعلاوه از تفاوت نرخ های بازده نقدی در سررسیدهای مختلف، می توان برای استخراج بازده آینده مورد انتظار سرمایه گذاران استفاده کرد.

منبع: اقتصادنیوز

به "کاهش نرخ سود در سررسیدهای یک ساله" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش نرخ سود در سررسیدهای یک ساله"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید