کشف قنات تاریخی در تپه چغابل رومشکان

به گزارش وبلاگ دریا، مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعستی لرستان از کشف یک قنات تاریخی در غرب استان اطلاع داد.

کشف قنات تاریخی در تپه چغابل رومشکان

بهگزارش وبلاگ دریا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی لرستان، سید امین قاسمی روز چهارشنبه 8 مردادماه با اعلام این خبر گفت: طی چند روز گذشته فیلمی در فضای مجازی با موضوع کشف تونلی زیرزمینی در شهر رومشکان منتشر شد که ابهامات زیادی را به دنبال داشت، برای آنالیز دقیق این موضوع، کارشناسان باستان شناسی این اداره کل در تاریخ یکم مردادماه 1399 به محل اعزام شدند و ضمن مستندسازی و آنالیز محل، گزارش علمی و جامعی را ارائه کردند.

او با اشاره به اینکه تپه باستانی چغابل رومشکان در بین باستان شناسان ایران و دنیا از اهمیت خاصی برخوردار است، اضافه کرد: در سال 1394 مجوزی به منظور ایجاد فضای سبز در بخش سطحی تپه چغابل به شهرداری آن شهر داده شده که اکنون زمان آن به اتمام رسیده، بنابراین ادامه کار و هرگونه فعالیت مجدد، منوط به اخذ مجوز جدید از وزارتخانه است.

مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی لرستان ضمن اشاره به انتشار اخبار کذب در مورد حفاری قاچاق، کشف اشیای عتیقه و دفینه باستانی در این تپه اعلام کرد: تنها اثر منقول کشف شده در حین ریزش دهانهٔ میله قنات، یک ظرف سفالی بوده که به امین اموال اشیای فرهنگی تحویل داده شده است.

او گفت: تونل مکشوفه متعلق به یک رشته قنات از دوران باستان است که کورهٔ قنات در راستای شرقی ـ غربی دشت رومشکان امتداد دارد و در گذشته نیز آثار بعضی از میله چاههای این رشته قنات پدیدار و گزارش شده است.

جلال عادلی کارشناس باستان شناسی اداره کل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی لرستان نیز در این باره گفت: تپهٔ باستانی چغابل رومشکان در نخستین پروازهای هوایی که در سال 1935 و 1936 میلادی بر فراز شهرهای باستانی ایران توسط هیئت معروف به هلمز انجام شد، شناسایی و توسط همان هیئت به سرپرستی اریخ اشمیت مورد کاوش و برآورد نهاده شد. این اثر از دوران پیش ازتاریخ تا دوران اسلامی دارای حیات فرهنگی قابل ملاحظه ای است.

او با اشاره به آنالیز دقیق تمام زوایای مکشوفه اضافه کرد: دیواره کورهٔ قنات، در بافت کمپرس شدهٔ خاک و به صورت دستکند ایجاد شده و فاقد دیواره چینی است.

کارشناس باستان شناسی مطرح کرد: این بخش از قنات در دوران باستان، تماماً در بافت باستانی و از میان نهشته های فرهنگی در لایه های زیرین تپه چغابل کنده شده است، به گونه ای که در آنالیز های اولیه یک ظرف سفالی مربوط به عصر برنز به دست آمد.

او گفت: متأسفانه بعضی اهالی بعد از ریزش دهانهٔ میله چاه، به رغم خطرات موجود، و به دلیل کنجکاوی و احیاناً سودجویی، وارد قنات شده و اقدام به انتشار تصاویر و فیلم هایی در فضای مجازی نموده بودند، لذا برای جلوگیری از ورود افراد سودجو و خطرات احتمالی همچون ریزش، دهانه قنات مسدود شد.

منبع: میراث آریا

به "کشف قنات تاریخی در تپه چغابل رومشکان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف قنات تاریخی در تپه چغابل رومشکان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید