15 قنات گناباد در محاصره ساخت و ساز های تازه

به گزارش وبلاگ دریا، مدیر جهاد کشاورزی گناباد گفت: 15 قنات گناباد در محاصره ساخت و سازهای نو قرار گرفته است.

15 قنات گناباد در محاصره ساخت و ساز های تازه

وبلاگ دریا مشهد - نعمت غفوری کاخکی گفت: در طرح های جامع شهری و هادی روستایی که متاسفانه بدون توجه به نقشه عبور قنات از راستا این منطقه ها تهیه می شوند الزامی برای رعایت حریم این قنوات رعایت نمی گردد.

برای نخستین بار در سال 1307 در ماده 136 قانون مدنی، رعایت حریم ساخت و ساز در زمین ها و منطقه ها پیرامونی قنوات مورد توجه نهاده شد و به عبارت دیگر این ماده قانونی حق تقدم صاحب ملک یا منبع آب را مد نظر قرار می دهد و فعالیت های بعدی افراد دیگر در محدوده تعریـف شـده نبایـد بـا منافع صاحب ملک یا منبع آب در تعارض باشد و باید حقوق وی به طور کامل رعایت گردد، ولی هم اکنون به این مساله در طرح های جامع تفصیلی و هادی روستایی توجه نمی گردد.

مدیر جهاد کشاورزی گناباد گفت: باید قبل از تصویب طرح های جامع شهری و طرح های هادی منطقه ها روستایی، مطالعات قنوات عبوری از داخل شهر و روستا تهیه و بر مبنای آن تاسیسات شهری و روستایی تعریف شوند و دستورالعمل های استحکام سازی تاسیسات و استحکام بنا ها تدوین گردد تا خسارت های این بخش در زمان بروز مخاطرات احتمالی تخریب قنات ها کاهش یابد.

غفوری کاخکی گفت: هزینه های بالای بازسازی و بازسازی قنوات امروز به حدی سنگین است که در صورت بروز خرابی به هیچ عنوان در توان مالکان و دولت نبوده و قنواتی که خسارت زیادی دیدند به تدریج متروکه و رها می شوند.

قنات ها از سده های قبل به عنوان یکی از ظرفیت های مهم و حیاتی برای تامین آب مورد احتیاج در شهرستان گناباد حفر شده بودند و سال ها منبع اصلی رزق و روزی و شاهرگ حیاتی و مبدا تشکیل اجتماعات و یا نقاط جمعیتی در این منطقه محسوب می شدند.

90 درصد از مجموع 449 قنات فعال در گناباد برای تامین آبدهی در شرایط تداوم پدیده خشکسالی احتیاجمند لایروبی و بهسازی است و آبدهی 150 رشته قنات این شهرستان به خاطر تداوم پدیده خشکسالی به شدت کاهش یافته و یا بطور کل خشکیده است.

/ف.ب

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "15 قنات گناباد در محاصره ساخت و ساز های تازه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "15 قنات گناباد در محاصره ساخت و ساز های تازه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید