رژیم غذایی ضد پوکی استخوان برای خانم ها

به گزارش وبلاگ دریا، کارشناسان 6 راه ساده برای برای جلوگیری از پوکی استخوان در زنان را توصیه می نمایند.

رژیم غذایی ضد پوکی استخوان برای خانم ها

کارشناسان تاکید می نمایند، مراقبت از سلامت استخوان باید برای همه، به ویژه زنان، اولویت باشد تا از دست دادن استخوان های مرتبط با افزایش سن جبران گردد.

در زنان از دست دادن استخوان پس از یائسگی تسریع می یابد و در بعضی موارد این کاهش قابل توجه است که می تواند منجر به وضعیتی به نام پوکی استخوان گردد که در زنان شایع تر از مردان است.

به گفته محققان مصرف ویتامین D از جمله اقدامات مهم برای حفظ سلامت و استحکام استخوان ها است؛ ویتامین D به جذب کلسیم در بدن یاری می نماید و نقش های متعددی در بهبود سلامت استخوان ایفا می نماید. ویتامین D پایین نشانه تراکم استخوان کمتر است و خطر از دست دادن استخوان را افزایش می دهد. غنی ترین منبع ویتامین D نور خورشید و در پی آن رژیم غذایی شامل ماهی چرب، تخم مرغ (زرده)، غلات، لبنیات، آب پرتقال و شیر سویاست.

رژیم غذایی غنی از کلسیم از دیگر تغییرات مهم در سبک زندگی برای جلوگیری از پوکی استخوان است؛ رژیم غذایی غنی از کلسیم به ساخت تراکم استخوان یاری می نماید. رژیم غذایی باید شامل محصولات لبنی، ماهی، بادام، کلم بروکلی، توفو و ... باشد تا به سلامت استخوان یاری کند.

کاهش سطح کلسیم به طور مستقیم در استخوان ها منعکس می گردد. کلسیم پایین منجر به پوکی استخوان، شنمایندگی استخوان ها و شکستگی های ناگهانی می گردد.

عدم مصرف الکل نکته مهم دیگر برای حفظ سلامت استخوان ها است؛ الکل توانایی بدن برای جذب کلسیم را کاهش می دهد که منجر به کاهش تراکم استخوان می گردد. متخصصان ترک عادات ناسالم برای دستیابی به استخوان های سالم را توصیه می نمایند.

به گفته کارشناسان، کاهش مصرف نمک نیز در این جهت یاری نماینده است؛ افزایش مصرف نمک ممکن است به کاهش سطح کلسیم و افزایش تحلیل استخوان یاری کند. زنان به خصوص پس از یائسگی باید کمتر از غذا های کنسرو شده و فرآوری شده که معمولاً دارای نمک بالایی هستند استفاده نمایند.

کارشناسان تاکید می نمایند، از مصرف بیش از حد کافئین خودداری گردد؛ کافئین منجر به دفع سریعتر کلسیم از بدن می گردد و باید در حد اعتدال یعنی دو فنجان در روز مصرف گردد.

در حالی که رعایت اقدامات فوق مهم است، غربالگری نیز برای اطمینان از سلامت استخوان لازم است. غربالگری باید قبل از 30 سالگی آغاز گردد و افرادی که سابقه خانوادگی استخوان های ضعیف دارند باید دو بار در سال تحت غربالگری قرار گیرند تا از خطر جلوگیری گردد.

منبع: هندوستان تایمز

وبلاگ دریا علمی پزشکی کلینیک

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "رژیم غذایی ضد پوکی استخوان برای خانم ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رژیم غذایی ضد پوکی استخوان برای خانم ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید