سیه مار؛ بحرانی که جان بچه ها سیستان و بلوچستانی را تهدید می نماید

به گزارش وبلاگ دریا، مهدی زارع خورمیزی متخصص حیات وحش در رابطه با مارگزیدگی های اخیر در شهرستان سرباز سیستان و بلوچستان که تا به امروز باعث فوت 4 کودک شده است، اظهار کرد: ماری به نام کرایت فارسی یا کرایت ایرانی با نام علمی Bungarus persicus یک مار کبرا زهرآگین است که در جنوب شرق ایران پراکنش دارد.

سیه مار؛ بحرانی که جان بچه ها سیستان و بلوچستانی را تهدید می نماید

به گزارش باشگاه وبلاگ دریا، به گفته او، این مار به تازگی کشف شده و یک گونه نو محسوب می گردد، گفت: کرایت فارسی برای نخستین بار در سال 2014 به وسیله یک تیم تحقیقاتی به سرپرستی خانم آبتین شناسایی شد. این مار سیاه رنگ که بعضاً لکه های سفیدی نیز رو یا زیر بدن خود دارد، طولی بین 90 تا 130 سانتی متر دارد و در جنوب شرق ایران به سیه مار شو مار و مار تک زن معروف است.

این متخصص حیات وحش ادامه داد: ما پیشتر این مار را نداشتیم و حتی پادزهر آن را نیز در کشور نداریم. پیش از این مار، افعی جعفری را به عنوان کشنده ترین مار ایران می دانستیم که Ld 50 آن (واژه ای برای نشان دادن اندازه کشنده و سمی بودن مار ها که هرچه پایین تر باشد، کشنده تر است) نزدیک به عدد 5 است. این عدد برای سیه مار عدد 0.5 که بسیار خطرناک و 10 برابر کشنده تر از افعی جعفری است.

زارع خورمیزی توضیح داد: همین اندازه سمّیت بالا باعث شده بچه ها شانس کمی برای دوام آوردن در مقابل آن داشته باشند.

وی افزود: به همین علت هم به آن مار تک زن می گویند چرا که با یک نیش کار طعمه را تمام می نماید و آن را به کام مرگ می برد. این مار در ماه های اخیر در شهرستان سرباز تعارض شدیدی با جوامع محلی داشته و باید این بحران مدیریت گردد. اگر تعارض کنترل نگردد، اوضاع بدتر خواهد شد.

این خزنده شناس تأکید کرد: برای مدیریت این بحران ضروری است که یک تیم خزنده شناس به منطقه اعزام گردد تا علت طغیان جمعیت این مار و افزایش تعارضات را آنالیز کند.

زارع خورمیزی با بیان اینکه تا به امروز 38 فرد از این مار به وسیله مردم کشته شده اند، گفت: بعلاوه ضروری است تیمی نیز جهت آموزش مردم محلی و یک تیم متخصص نیز برای زنده گیری مار ها و خارج کردن آن ها از منطقه به سیستان برود. باید این کار سریعاً اجرا شده تا در مرحله اول جان هموطنان در سیستان و بلوچستان حفظ گردد و در مرحله دوم هم حیات وحش آسیب کمتری ببیند.

وی با بیان اینکه متأسفانه پادزهر این مار در کشور وجود ندارد، اعلام کرد: با توجه به اینکه کرایت فارسی شباهت زیادی به کرایت سندی که در پاکستان است، دارد، می توان پادزهر آن را از پاکستان وارد کرد.

منبع: فرارو

به "سیه مار؛ بحرانی که جان بچه ها سیستان و بلوچستانی را تهدید می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیه مار؛ بحرانی که جان بچه ها سیستان و بلوچستانی را تهدید می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید