شهر ممنوعه چین، شهر موزه ای از امپراطوری بزرگتاریخچهمعماری و شکل شهر

به گزارش وبلاگ دریا، در کشور چین و مرکز آن، شهر پکن منطقه ای به نام شهر ممنوعه وجود دارد که از اصلی ترین جاذبه های این شهر و کشور به شمار میرود. شهر ممنوعه چین، دارای ویژگی ها و زیبایی های به خصوص خود است که در سفر به چین، نباید شهر ممنوعه در پکن را از دست داد. اگر قصد سفر به پکن را دارید در ادامه به معرفی این شهر می پردازیم تا زمینه ساز آشنایی با شهر ممنوعه برای شما گردد.

شهر ممنوعه چین، شهر موزه ای از امپراطوری بزرگتاریخچهمعماری و شکل شهر

معرفی

شهر ممنوعه چین، در دل شهر پکن قرار گرفته و قدمت آن به سال 1420 میلادی بر می شود. این شهر از گذشته تا به امروز جایگاه سلسله مینگ و چینگ بوده و 24 امپراطوری را در خود دیده است و از سال 1925 این شهر به یک موزه نیز تبدیل شد. این موزه و شهر که از جمله مهمترین جاذبه های کشور چین به شمار میرود، روزانه میزبان گردشگران و مردم بسیاری است که به تماشا شهر ممنوعه در پکن می آیند.

تاریخچه

شهر ممنوعه چین در واقع برای استحکام بخشیدن به امپراطوری چنگزو در قسمت جنوب شرقی شهر چین مکان یابی شد و در سال 1420 با دستور ژو یوآن ژانگ ساخته شد. ژو یوآن ژانگ، چهارمین پسر موسس سلسله مینگ بود. شهر ممنوعه در پکن و قدرت امپراطوری آن در طی سال های بعد همواره قدرتمند بود و فرمانروایان چین همواره در این شهر ساکن بودند.

معماری و شکل شهر

شهر ممنوعه چین دارای بناهای چوبی بوده و می توان ان را بزرگترین مجموعه چوبی در کل جهان دانست. در آشنایی با شهر ممنوعه باید بدانید که دارای 753 متر عرض و 961 متر طول هست که در کنار آن، خندقی به عرض 52 متر قرار گرفته است. در این شهر کوچک و چوبی 98 بنا با دبوارهای قرمز و سقف های زرد وجود دارند. شکل کلی ساخت شهر ممنوعه از نظم کیهانی مطابق با اعتقادات کنفوسیوس برگرفته شده است. طراحی این شهر تمامی فعالیت هایی که در شهر صورت می گیرد را در نظر گرفته و ترتیب و الویت آن ها به شکل خاصی انجام شد. براساس این موضوع، ساکنین این شهر در گذشته نیز براساس نظر فرمانروایان سطح به خصوص خود را داشتند. به طور کلی می توان گفت که در این شهر چه از نظر فعالیتی چه از نظر اجتماعی و چه از نظر سازه ای، درجات و سلسله مراتبی را در نظر گرفته شده بود. از ابتدای ساخت این شهر تا به امروز تنها یک بار این مجموعه در قرن 21 به صورت مختصر بازسازی و بازسازی شد. برای انجام کارهای حکومتی صحن بیرونی در نظر گرفته شده بود که از چندین تالار پذیرایی، اماکنی برای مراسم حکومتی و مذهبی و بعلاوه دروازه مریدین تشکیل شده و در قسمت جنوبی شهر ممنوعه در پکن واقع شده است. به صحن بیرونی فقط مردها اجازه ورود داشتند و در واقع ورودی اصلی شهر به شمار میرود. در مقابل این دروازه هر روز 3 بامداد افراد حکومتی برای ملاقات با امپراطور و پذیرش که ساعت 5 بود، صف می کشیدند. علاوه بر صحن بیرونی در این شهر، صحن داخلی نیز وجود دارد که از چندین کاخ تشکیل شده است. صحن داخلی در قسمت شمالی شهر ممنوعه چین قرار گرفته و متعلق به خانواده سلطنتی است. از جمله این کاخ های سلطنتی می توان به کاخ آرامش زمینی و کاخ خلوص آسمانی (اصلی ترین کاخ) اشاره نمود که در میان این کاخ ها فضاهایی برای اجرای بعضی مراسم مانند ازدواج طراحی شده است. این کاخ ها که در صحن داخلی طراحی شده اند از بالا به شکل یکی از اشکال فلسفی در چین است که در واقع به زنان این کاخ ها این را بازگو می کرد که همانند یک زن ایده آل برخورد نمایند و از آن تبعیت نمایند. البته این شکل پلان در قرن 19 با ساخت چند کاخ دیگر بهم ریخت، که در واقع تفکر مردسالارانه ای که پشت آن نهفته بود از بین رفت. در این مجموعه کاخ ها، کاخی به نام طول عمر لذت بخش وجود دارد که برای امپراطور و ملکه بازنشسته است، این کاخ در قسمت شمال شرقی قرار گرفته است. در کنار چندین کاخ صحن داخلی، معبدهای متعلق به بودایی ها و تاتوئی ها را می بینیم. وقتی از ورودی اصلی وارد شهر ممنوعه در پکن می شویم، حیاط بزرگی را می بینیم که با سنگ مرمر سفید سنگ فرش شده است. درست در مقابل دروازه ای که وارد شدیم، تالار عالی توازن واقع شده است.

منبع: همگردی

به "شهر ممنوعه چین، شهر موزه ای از امپراطوری بزرگتاریخچهمعماری و شکل شهر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شهر ممنوعه چین، شهر موزه ای از امپراطوری بزرگتاریخچهمعماری و شکل شهر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید