همکاری ترانزیتی محور رایزنی رؤسای جمهور ترکمنستان، آذربایجان و افغانستان

به گزارش وبلاگ دریا، رؤسای جمهوری ترکمنستان،آذربایجان و افغانستان در یک نشست ویدئویی مسائل اجرایی پروژه Lapis Lazuli را مورد آنالیز قرار دادند.

همکاری ترانزیتی محور رایزنی رؤسای جمهور ترکمنستان، آذربایجان و افغانستان

به گزارش خبرنگار وبلاگ دریا در بیشکک، دولت ترکمنستان از برگزاری نشست ویدئویی سه جانبه با حضور مقامات کشورهای ترکمنستان، آذربایجان و افغانستان با موضوع پروژه Lapis Lazuli اطلاع داد.

بر اساس این گزارش، رؤسای جمهوری ترکمنستان، افغانستان و آذربایجان شب گذشته به وسیله فضای مجازی مسائل اجرایی پروژه Lapis Lazuli، کریدور ترانزیتی بین المللی را آنالیز کردند.

قربان قلی بردی محمداف رئیس جمهور ترکمنستان در این نشست گفت: سه کشور در مسیرهای حمل ونقلی اوراسیا قرار دارند و این کشورها با آسیای جنوبی، اقیانوس آرام به وسیله چین، دریای سیاه، دریای مدیترانه، به وسیله ایران با خاورمیانه و به وسیله روسیه با دریای بالتیک ارتباط دارند.

وی اضافه نمود: به عنوان نخستین گام پیشنهاد ایجاد ساختاری برای هماهنگی فعالیت های حمل ونقلی سه جانبه افغانستان، ترکمنستان و آذربایجان را ارائه می دهیم و در این راستا برگزاری نشست ویدئویی مقامات نهادهای حمل ونقلی سه کشور در ماه جولای امسال ضروری است.

اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در این نشست توضیح داد: از اجرای سیاست صلح آمیز توسط ترکمنستان در منطقه و ابتکارات رئیس جمهور این کشور برای توسعه تعاملات چندجانبه تشکر می کنم.

الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان اعلام نمود: در بین ابتکارات رئیس جمهور ترکمنستان پروژه ها در زمینه تقویت کریدورهای ترانزیتی منطقه ای از اهمیت ویژه برخوردار است و چنین فعالیت ها منجر به پیشرفت روابط محبت آمیز و برادرانه بین کشورهای منطقه می گردد.

در ادامه روسای جمهور کشورهای مذکور بر ادامه مشارکت چندجانبه تاکید کردند.

شایان ذکر است که پروژه Lapis Lazuli برنامه ایجاد کریدور ترانزیتی بین المللی با حضور افغانستان، ترکیه، ترکمنستان، آذربایجان و گرجستان است که در سال 2012 معرفی شده است.

توافقنامه ایجاد این کریدور در ماه نوامبر سال 2017 در شهر عشق آباد در قالب هفتمین کنفرانس همکاری مالی افغانستان به امضا رسید.

انتهای پیغام/.

منبع: خبرگزاری فارس

به "همکاری ترانزیتی محور رایزنی رؤسای جمهور ترکمنستان، آذربایجان و افغانستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همکاری ترانزیتی محور رایزنی رؤسای جمهور ترکمنستان، آذربایجان و افغانستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید