کاری انجام ندهید!

به گزارش وبلاگ دریا، حداقل یک بار در روز، پنج یا ده دقیقه، آرام بنشینید و کاری انجام ندهید. به صداهای اطراف، احساس تان و هرگونه کششی در گردن، شانه ها، بازوها، سینه و غیره تمرکز کنید. این یکی از مشکل ترین کارها برای بیشتر مردم است چرا که شدیداً عادت نموده ایم راجع به ارزش کارهایی که انجام می دهیم، فکر کنیم. انجام ندادن هیچ کاری، یک جنگ واقعی است.

کاری انجام ندهید!

کاری انجام ندهید!

کاهش افسردگی و تجدید شادابی

حداقل یک بار در روز، پنج یا ده دقیقه، آرام بنشینید و کاری انجام ندهید. به صداهای اطراف، احساس تان و هرگونه کششی در گردن، شانه ها، بازوها، سینه و غیره تمرکز کنید. این یکی از مشکل ترین کارها برای بیشتر مردم است چرا که شدیداً عادت نموده ایم راجع به ارزش کارهایی که انجام می دهیم، فکر کنیم. انجام ندادن هیچ کاری، یک جنگ واقعی است. نشستن، به تنهایی ضربان قلب را کاهش داده و فشار خون را پایین می آورد، یعنی با دو مورد از آشکارترین تأثیرات استرس مقابله می نماید. بعلاوه دیدگاه شما را عوض نموده و احساس کنترل بر موقعیت ها را افزایش می دهد. موقعیت های بسیار استرس زا مواردی هستند که نمی توانیم آنها را کنترل کنیم. ما نمی توانیم گذشته را تغییر دهیم، آینده را هم نمی توانیم پیش بینی کنیم. تنها چیزی که هر کدام از ما قادر به کنترل آن هستیم، زمان حال است.

با صدای بلند بخندید

همواره موضوعی برای خنده در دست داشته باشید. این موضوع می تواند مجموعه ای از تکه های طنز مورد علاقه تان یا صداهای بامزه ای که فرزندتان یا یک دوست از خودش درمی آورد باشد. حتی می توانید چند لحظه در خصوص تماشای سریال کمدی مورد علاقه تان فکر کنید. اغلب در طول روز یکی از این موارد را انجام دهید. یکی از مؤثرترین روش های کاهش استرس شب هنگام اتفاق می افتد، یعنی هنگامی که مشغول تماشای سریال موردعلاقه تان پس از یک روز طولانی هستید. خنده خوب سطوح کورتیزول و اپینفرین هورمون های استرس را کاهش داده و سیستم دفاعی بدن را بهبود می بخشد. علاوه بر آن، تأثیرات مفید یک خنده از ته دل و خوب، به مدت 24 ساعت باقی می ماند. برای یادآوری مجدد می توانید آن را برای دوستان خود هم تعریف کنید. حتی در انتظار خنده ماندن هم به انسان آرامش می دهد.

موسیقی گوش دهید

هنگامی که با یک کار دلهره آور روبرو می شوید، به موسیقی گوش فرا دهید(این موسیقی می تواند از نوع کلاسیک، ملی یا جاز باشد). در محل کار هم می توانید از سی دی درایو کامپیوتر خود بهره ببرید تا موسیقی قابل دسترس تان باشد. استرس باعث افزایش فشار خون و بالا رفتن ضربان قلب کسانی که در سکوت کار می نمایند، می شود. بسیاری از مردم فکر می نمایند که با موسیقی کلاسیک احساس آرامش بیشتری دارند، ولی این در خصوص همه صادق نیست.

مثبت بیندیشید

به شخص یا چیزی که عمیقاً مورد علاقه تان است(در هر مکان) از 5 ثانیه تا 5 دقیقه فکر کنید یا چشم انداز ای از یک تعطیلات آرام را تصور کنید یا عبارتی که باعث ایجاد احساس مثبتی نسبت به خود و دنیا اطراف تان می شود را در فکر تان مرور کنید. به نظر می رسد که فکر کردن همچون پندی از یک کارت تبریک است! شاد فکر کردن و افکار آرامش بخش می تواند با تغییرات فیزیولوژیکی که هنگام به وجود آمدن استرس اتفاق می افتند، مقابله کند. بسیاری از استرس هایی که تجربه می کنیم از احساسات منفی که در اطراف مان هستند- دشمنی ها، حسودی ها، عصبانیت ها و ضربه های روحی- ناشی می شوند. در خصوص شخصی که نسبت به او عصبانی هستید بیندیشید؛ رئیسی که احمق است یا دوستی که احساسات شما را جریحه دار نموده است. این عمل می تواند هورمون های عصبی زیان آوری را در سیستم بدن به جریان اندازد و اندیشیدن به اشخاص یا چیزهایی که به آنها عشق می ورزید، آثار عکس را در پی دارد.

قدم بزنید

از پشت میز، صندلی- در هر موقعیتی که هستید- بلند شوید و 10 دقیقه راه بروید. بسیاری از مردم این حس درونی را دارند که پیاده روی به آرامش شان یاری می نماید. امروزه دانشمندان در حال اثبات این موضوع هستند. محققان اشخاصی که از بستگان بیمار خود نگهداری می کردند را مورد توجه قرار دادند(این موقعیت به گونه ای است که هر کدام از ما هم در این شرایط با استرس روبرو می شویم). در این مورد تحقیقات دانشمندان نشان داد افرادی که 4 بار در هفته پیاده روی می نمایند، استرس کمتری دارند و راحت تر می خوابند. بعلاوه آزمایشات نشان دادند که فشار خون این افراد هنگام استرس، ثابت باقی می ماند.

آیا نیم ساعت وقت اضافی ندارید؟ تقلای بیش از حد نکنید. 5 تا 10 دقیقه پیاده روی می تواند در مواقع استرس مفید باشد. برترین روش این است که چند دقیقه یا حتی برای چند لحظه که اندازه استرس در حال افزایش است، آرامش پیدا کنیم.

نفس عمیق بکشید

برای پنج دقیقه، تنفس خود را آهسته تر کنید و در حدود 6 بار در دقیقه نفس بکشید. به عبارت دیگر مدت 5 ثانیه عمل دم و 5 ثانیه عمل بازدم انجام دهید.

عموماً تمایل داریم که تنفس تند و سطحی داشته باشیم، به خصوص هنگامی که احساس فشار می کنیم. چند نفس عمیق شما را مجبور می نماید که شانه های خود را بکشید و ماهیچه های سفت را شل کنید. تنفس آرام مزایای غیرقابل پیش بینی دیگری هم دارد. محققان دریافته اند هنگامی که مردم یوگا کار می نمایند یا در حال عبادتند، تنفس آنها به یک ریتم 5 ثانیه دم و 5 ثانیه بازدم کاهش می یابد که با ده ثانیه نوسان دوره ای که به طور طبیعی در فشار خون اتفاق می افتد، برابری می نماید. همزمانی تنفس با این ریتم های واقعی عروق قلبی باعث می شود که نه تنها فرد احساس آرامش بیشتری کند، بلکه پیشرفت در سلامت سیستم های قلبی- عروقی را هم موجب شود.

اگر روز شما از جر و بحث های کوچک و رنجش مملو است، یک نقطه سفید روی ساعت مچی یا ساعت روی میزتان بگذارید. هر زمان که این نقطه سفید را مشاهده نمودید، دو یا سه نفس بلند و عمیق بکشید. بدین ترتیب از این که به سرعت احساس آرامش می کنید، متعجب خواهید شد.

با آرامش برخیزید

درست قبل از ترک تختخواب و بلافاصله بعد از این که زنگ ساعت در صبح به صدا عایدی، 5 دقیقه برای آرام کردن بدن تان وقت صرف کنید. با منقبض کردن انگشت های پا شروع کنید، سپس با اختیار خود آنها را شل کنید. بعد در خصوص ماهیچه های کف پا و سپس عضله های ساق و ران و باسن همین کار را انجام دهید.

به طرف بالا این روش را ادامه دهید تا بالاخره با جمع کردن و سپس شل کردن عضله های صورت به آن انتها دهید. اگر روز خود را با تنش شروع کنید، موقعیت ها به گونه ای خواهد بود که تمام روز احساس تنش می کنید. اگر مسائل تان را با خود به رختخواب ببرید، احتمالاً خواب شما را مختل می نماید و این به معنای تنش بیشتر است. افرادی که از خواب محروم می شوند، اندازه هورمون های استرس در آنها افزایش پیدا می نماید. هر روز خود را با یک یا دو دقیقه آرامش بخشیدن به خود شروع کنید و به انتها برسانید. روشی که در بالا توضیح داده شد روش مؤثری است که آرامش تدریجی نام دارد.

بیشتر اوقات روز در تقلا هستم. نمی خواهم روزم را به این شکل شروع کنم. پس پنج دقیقه قبل از این که به مرز جنون برسم، فکرم را آرام می کنم. این کار همواره آسان نیست. ولی اگر قسمتی از زندگی روزمره تان شود، بدون آن احساس خوبی نخواهید داشت.

منبع:کوچه ما، شماره 11

منبع: راسخون

به "کاری انجام ندهید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاری انجام ندهید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید