13 نکته درباره آموکسی سیلین

به گزارش وبلاگ دریا، 1. آموکسی سیلین یکی از مشهورترین و پرفروش ترین آنتی بیوتیک های کشور ما است که مورد توجه اغلب بیماران است و بیش از همه داروهای دیگر، به طور خودسرانه مصرف می گردد.

13 نکته درباره آموکسی سیلین

13 نکته درباره آموکسی سیلین

1. آموکسی سیلین یکی از مشهورترین و پرفروش ترین آنتی بیوتیک های کشور ما است که مورد توجه اغلب بیماران است و بیش از همه داروهای دیگر، به طور خودسرانه مصرف می گردد.

2. این دارو در دسته داروهای آنتی بیوتیک و در دسته شیمیایی آمینوپنی سیلین ها واقع شده است و به شکل قرص یا کپسول 250 و 500 میلی گرمی وجود دارد. بعلاوه سوسپانسیون 125 و 250 میلی گرمی این دارو در بچه ها هم استفاده می گردد.

3. ساز و کار این دارو، تداخل در همانندسازی دیواره سلولی ارگانیسم های حساس، بی ثباتی اسموتیک دیواره سلولی، تورم و درنهایت ترکیدن سلول ناشی از فشار اسموتیک است.

4. از آموکسی سیلین در عفونت های سینوسی، سینه پهلو، التهاب گوش میانی، عفونت های پوستی و دستگاه ادراری استفاده می گردد.

5. از آموکسی سیلین در بزرگسالان با توجه به شدت عفونت 250 تا 500 میلی گرم هر هشت ساعت استفاده می گردد و در بچه ها هم 20 تا 40 میلی گرم بر مبنای کیلوگرم در دوزهای تقسیم شده هشت ساعتی توصیه می گردد.

6. آموکسی سیلین هم مشابه هر داروی دیگری از عوارض جانبی برخوردار است که مهم ترین آن، عوارض خونی، گوارشی، ادراری و اختلال در دستگاه عصبی است. شایع ترین این علایم، کم خونی، تهوع، استفراغ، اسهال، کم ادراری و سردرد است.

7. مصرف آموکسی سیلین در حساسیت های مفرط به پنی سیلین و در نوزادان ممنوع است اما در زمان بارداری می توان با احتیاط آن را مصرف کرد.

8. جذب آموکسی سیلین به وسیله دستگاه گوارش صورت می گیرد و زمان اثر آن 30 دقیقه بعد از مصرف و اوج اثر آن هم یک تا دو ساعت بعد است. سوخت و ساز این دارو در کبد و دفع آن به وسیله کلیه است.

9. مصرف هم زمان این دارو با تتراسیکلین موجب کاهش فعالیت و مصرف آن با داروی پروبنسید سبب طولانی شدن زمان فعالیت آن می گردد.

10. یکی از شایع ترین عوارض مصرف این دارو، اسهال است بنابراین هنگام مصرف آن، مایعات مصرف کنید.

11. داروی آموکسی سیلین را می توان همراه شیر یا آب میوه مصرف کرد. توجه داشته باشید که برای ایجاد اندازه خونی مناسب دارو باید در فواصل زمانی مساوی از این دارو بهره ببرید.

12. از نظر درمانی، کامل کردن دوره درمان برای کشتن میکروب الزامی است. این دوره از 10 تا 14 روز است بنابراین اندازه داروی تجویز شده از سوی پزشک را تا آخر دوره مصرف کنید.

13. در صورت مصرف بیش از حد دارو، آن را قطع نموده و به پزشک خود مراجعه کنید.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون

به "13 نکته درباره آموکسی سیلین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "13 نکته درباره آموکسی سیلین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید