به نسل جوان باستان شناس کشور میدان دهیم

به گزارش وبلاگ دریا، ایرنا/ براساس سخنان قائم مقام وزیر میراث فرهنگی کشور، به نسل جوان باستان شناس کشور میدان دهیم.

به نسل جوان باستان شناس کشور میدان دهیم

علی دارابی در نوزدهمین گردهمایی سالانه باستان شناسی ایران با گرامیداشت یاد میرعابدین کابلی، صادق ملک شهمیرزادی، رضا مستوفی فرد و حمید خطیب شهیدی پیشکسوتان و اندیشمندانی جامعه باستان شناسی و میراث فرهنگی کشور گفت: حوزه حاکمیتی حفاظت از میراث فرهنگی به عنوان مهمترین تکلیف ما امروز مرهون تلاش و تلاش اندیشمندان و متخصصانی است که در حوزه شناختی ارزشمندترین منابع فرهنگی سرزمین را کشف و بیان می نمایند.

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پیرامون اینکه به نسل جوان باستان شناس کشور میدان دهیم، اضافه نمود: آشکارسازی حیات فرهنگی انسان و جوامع به عنوان پیغام اصلی و علت حفاظت از میراث فرهنگی تکلیف خطیری است که حوزه باستان شناسی کشور تحت راهنمایی و سیاست گذاری پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری باید آن را به ثمر رساند و نتایج عملی آن را دنبال کند.

وی اضافه نمود: نقش و تکلیف پژوهشگاه میراث فرهنگی در ارتباط با حوزه سیاست گذاری و برنامه ریزی در وزارتخانه امروز دیگر نقشی مکمل نیست و در دوره وزارت سید عزت الله ضرغامی که دورانی است که گفتمان مدیریتی مبتنی بر تغییر تحول توسعه و فناوری است باید رسالت جدی و بنیانی را بر عهده خودمان متوجه شویم. این نقش زیر بنایی در حوزه علمی و مدیریت باستان شناسی کشور علاوه بر مبنایی بودن ماهیتی دوگانه دارد و پژوهشکده باستان شناسی به عنوان متولی اصلی این امر دو وظیفه خطیر به عهده دارد که ضروری است بدون فوت وقت هر دو وظیفه را مورد اهتمام شایسته قرار دهد.

معاون میراث فرهنگی کشور اضافه نمود: سیاست گذاری، برنامه ریزی، راهنمایی و مدیریت آنچه به عنوان فعالیت باستان شناسی در کشور رخ می دهد، عرصه علمی باستان شناسی عرصه منحصر بفردی در بین سایر حوزه های علمی باستان شناسی است، زیرا متولی اصلی آن نه سایر نهادهای علمی کشور بلکه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است.

دارابی توضیح داد: وظیفه دومی که ماهیت اجرایی دارد به انجام رساندن پژوهش های برنامه ریزی شده میدانی و مطالعاتی با همکاری سایر نهادهای علمی کشور است گستردگی اقدامات و نیازها و جذابیت های عملی و میدانی وظیفه دوم نباید ما را از اولی غافل کند.

وی گفت: سیاست گذاری و مدیریت برای پژوهش هدفمند در عرصه باستان شناسی که بتواند توالی روشنی از تاریخ و خط سیر فرهنگی آن را آشکار کند مهمترین انتظاری است که از پژوهشکده باستان شناسی داریم و متعاقب آن اینکه پژوهشکده علاوه بر اینکه سکان راهنمایی تمامی فعالیت های باستان شناسی کشور را مد نظر داشته باشد تمامی امور زیربنایی و لازم را برای تکمیل چرخه دانشی این حوزه مورد توجه قرار دهد.

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: در این فرآیند، راهبری، نشر و معرفی یافته ها بصورت مستمر و هدفمند از مهمترین اقداماتی است که از پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انتظار می رود. خوشبختانه در عرصه نشر یافته های علمی پژوهشگاه پیشینه ارزشمندی دارد که از مهمترین آنها می توانیم از همین گردهمایی یاد کنیم که محفلی علمی و مرجعی برای آگاهی از پیشرفت هایی علمی و برون داده های علمی و فرهنگی آن است.

وی اضافه نمود: نباید غافل شویم که این گردهمایی که در شروع نوزدهمین دوره آن هستیم کارنامه فعالیت های پژوهش های باستان شناسی ایران را بویژه در دوران پس از انقلاب در معرض ارزیابی و قضاوت ما قرار می دهد و نشان دهنده خوداتکایی و نقش پر رنگ باستان شناسان ایرانی در راهنمایی و انجام پژوهش های بزرگ در این سرزمین است.

دارابی اظهار داشت: اگرچه ارزیابی یافته ها و اقدامات همایش های گذشته می تواند همگان را در ارزیابی راهی که طی شده و تدوین منظره باستان شناسی آینده رهنمون سازد، امید و انتظار می رود که پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با تمام توان در راستای برنامه ریزی و مدیریت جامع مطالعات باستان شناسی کشور بگونه ای عمل و نتایج آن را در گردهمایی سالانه باستان شناسی و نظایر آن معرفی کند که این گردهمایی تبدیل به گواهی روشنی از سیر پیشرفت علمی و نقش آفرینی موثر پژوهشکده باستان شناسی در سالهای پیش رو باشد.

معاون میراث فرهنگی کشور با قدردانی از جامعه باستان شناسی که به رغم محدودیت ها و موانع موجود دست از تلاش و فعالیت علمی برنداشتند و نتایج ارزشمند ارائه شده در این گردهمایی نشانه عزم و اهتمام آنها است، گفت: باید به نسل جوان باستان شناس کشور میدان داده و آنها را حمایت کنیم و جانشین پروری را سرلوحه قرار دهیم.

وی اضافه نمود: باید گستره باستان شناسی کشور را برای کاوش، مطالعه و اقدامات عملی را فراتر از ایران و بخصوص در کشورهای منطقه تسری بدهیم، این مهم بواسطه صدور خدمات علمی، فنی و مهندسی و هم بازار کار تازه برای کشور و از آن مهمتر نقش آفرینی در عرصه دیپلماسی میراث فرهنگی است.

دارابی توضیح داد: معاونت میراث فرهنگی کشور و پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در دوره تازه پیش از بیش باید همیار همدیگر باشند.

منبع: همگردی

به "به نسل جوان باستان شناس کشور میدان دهیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "به نسل جوان باستان شناس کشور میدان دهیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید